Olaf Simonse is Hoofd Wijzer in geldzaken, bij het Ministerie van Financiën. Hij denkt dat er een stevige rol is weggelegd voor de hypotheekadviseur in deze crisis - én geeft en passant nog een paar hele goede spaartips.
Voorzichtig kopen?
Hoe verstandig is het eigenlijk om een huis te kopen midden in een financiële crisis? Moeten hypotheekadviseurs misschien wat meer conservatief advies gaan geven om te voorkomen dat mensen in de problemen komen? “Daar ben ik het niet mee eens,” vindt Simonse. “Een hypotheek ga je meestal aan voor een periode van 20 of 30 jaar. Over zo’n lange periode zal er statistisch gezien 2 á 3 keer een financiële crisis voorkomen. Dus dat is sowieso al ingecalculeerd bij de huidige hypotheekproducten.”
Het is volgens Simonse veel belangrijker om mensen voor te bereiden op life-events als scheiden, baanverlies of arbeidsongeschiktheid. “Een plotselinge verandering in iemands leven kan ook financieel grote gevolgen hebben. Hypotheekadviseurs kunnen met een goed financieel advies echt meerwaarde bieden bij de preventie van financiële problemen door een onverwachte levensgebeurtenis.”
Actief klantenbeheer
Wanneer mensen in de financiële problemen komen, blijkt dat ze van alle vaste lasten de hypotheek vaak het langst blijven doorbetalen. “Als mensen de hypotheek niet meer betalen, weet je dus eigenlijk al dat je te laat bent,” stelt Simonse. “Dat wil je natuurlijk voor zijn. Maar tegelijkertijd kunnen stress en schaamte de stap naar hulp belemmeren. Het kan helpen als de hypotheekadviseur proactief mensen benadert. Laat je klanten weten dat ze altijd aan de bel kunnen trekken als ze zorgen hebben. Voorkom in ieder geval dat mensen in een vicieuze cirkel terecht komen van financiële problemen. We hebben vaak de neiging om hiervoor de kop in het zand te steken. Door mensen actief te benaderen, kun je vaak al in een vroeg stadium toch de eerste signalen oppikken. Waar nodig kan de hypotheekadviseur dan direct hulp bieden.
De beste tips om een buffer op te bouwen
Zodra de coronacrisis de kop op stak, bleek dat een aantal mensen (waaronder veel zzp’ers) acuut in de problemen kwam doordat er geen financiële buffer voorhanden was. Dat is helaas niks nieuws vertelt Simonse. “Uit onderzoek van de AFM blijkt dat de helft van de mensen te weinig buffer heeft. Alleen al dit feit, veroorzaakt stress bij mensen.” Het is volgens Simonse dan ook heel belangrijk om mensen erop te wijzen dat ze een buffer moeten opbouwen. “Wat spaargeld betreft betekent dit sowieso minder slapeloze nachten. Wijs mensen er vooral op dat sparen niet direct het eind van alle leuke dingen is. Alle kleine beetjes helpen, al vanaf 10 á 20 euro per maand bouwt zelfs een student al bijna ongemerkt toch een buffer op. Een andere handige spaartip is om dit met een automatische overschrijving te doen naar de spaarrekening. Geef de spaarrekening dan ook nog de naam ‘buffer’ zodat het doel duidelijk is.”