Hoewel MijnGeldzaken.nl niet is opgezet om de hypotheekaanvraag te versnellen, kunnen deelnemers het platform daarvoor wel gebruiken. Oprichter Wassenaar vertelt wat MijnGeldzaken.nl precies is en hoe het zou kunnen helpen in het proces van de hypotheekaanvraag.
Wat doen jullie met MijnGeldzaken.nl?
“Wij doen vooral veel projecten voor werkgevers. Hun werknemers kunnen op ons platform zelf een financieel plan maken. Dat kan vervolgens worden aangekleed met een adviesgesprek, of een webinar, maar de volgende stap kan ook het aanvragen van een product zijn. Een belangrijk onderdeel van het platform is de digitale kluis, de documentenkluis. Hier staan alle documenten in die nodig zijn om het plan te maken.”
Waarom is die digitale kluis belangrijk?
“De documentenkluis voorkomt dat deelnemers documenten heen en weer gaan mailen met een adviseur. Dat is namelijk helemaal niet veilig. Als deelnemers ze in de kluis zetten, dan kunnen wij toezien op de veiligheid. Tegelijk is een deelnemer zelf eigenaar van zijn data. Dat betekent dat hij vervolgens zelf bepaalt of een adviseur iets kan zien en, zo ja, wat dan. Een testament moet bijvoorbeeld wel beschikbaar zijn voor een nalatenschapsplanner, maar een hypotheekadviseur hoeft daar niets over te weten. Veiligheid en privacy zijn het uitgangspunt.”
Is het mogelijk om met de documenten in het plan een hypotheek aan te vragen?
“Als iemand een volledig financieel plan heeft is 80 tot 90 procent van de informatie die daarvoor nodig is al correct en beschikbaar. De financieel adviseur die hierbij gaat helpen, gaat dan van een paar dagen werk naar een paar uur. Hij kan zijn klant dan belonen voor het maken van het plan.”
In welke zin?
“Hypotheekadvies en planning kosten veel geld omdat de adviseur eerst een dossier moet opbouwen. Als iemand de documenten in MijnGeldzaken al bij elkaar heeft is dat niet meer nodig. Je gaat zo naar een toekomst waar je in een dag een hypotheek kan aanvragen. Daar zitten goede kanten aan, maar natuurlijk ook minder goede. Mensen weten snel waar ze aan toe zijn, maar misschien is het beter om eerst even met iemand te praten voor je een grote financiële beslissing neemt als het sluiten van een hypotheek.”
Zou het proces ook verder geautomatiseerd kunnen worden, dat aanbieders uit zichzelf voorstellen doen als de gebruiker daar toestemming voor geeft?
“De deelnemer is eigenaar van de gegevens. Hij kan dus besluiten om een hypotheekverstrekker informatie te overhandigen met de vraag wat die kan aanbieden? Maar het platform is niet ontwikkeld met het idee ‘hoe vraag je zo efficiënt mogelijk een hypotheek aan?’ Het ligt wel in lijn der verwachting, maar is een volgende fase waar wij nu nog niet veel mee doen. We zijn allereerst een platform voor financiële planning en richten ons op de markt voor werkgevers.”