Hij had het prima naar zijn zin bij De Hypotheker, benadrukt Rook. Hij werkte daar ruim 6 jaar, maar de kans die hij krijgt bij Veldsink was te mooi om te laten liggen. En hij kan nu op de fiets naar zijn werk. “Ik kon hier vestigingsmanager worden voor de filialen in de dorpen Zevenhuizen, Bleiswijk en Woubrugge. Uit die dorpen zijn de andere banken weggegaan, wij hebben juist vestigingen van RegioBank. We geven daarom niet alleen hypotheekadvies. We proberen een totaalrelatie met de klant op te bouwen, van verzekeringen tot bankieren.”
Veldsink - Veerman is een stuk kleiner dan De Hypotheker. De kleinschaligheid zorgt ervoor dat Rook beter op zijn plek zit. “Het proces kan op sommige punten efficiënter, dat vind ik een mooie uitdaging. Naast hypotheekadvies, dat mijn core blijft, kan ik me weer met bankieren bezighouden. Dat deed ik vroeger al bij ING en miste ik.”
Verschil tussen dorp en stad
“Loop je hier in de supermarkt, dan word je aangesproken: ‘Je bent toch die nieuwe van Veldsink - Veerman?’, werd er gevraagd. We plaatsten een advertentie in de lokale krant om mij voor te stellen en mijn gezicht prijkt op de gevel. Daar fronste ik mijn wenkbrauwen over, in een stad als Rotterdam is het achterhaald. Maar hier werkt dat: het blad wordt goed gelezen.”
Volgens Rook staat zijn vestigingen midden in de samenleving. “We sponsoren de lokale sportclubs, we helpen met buurtacties en buurtbarbecues en staan op de braderie.” Dat laatste had hij echt niet verwacht. “Het lijkt iets van vroeger. Mijn vader heeft 45 jaar bij een bank gewerkt, hij stond vroeger op de braderie en ik mocht hem helpen. Zo hadden we eens een pot vol stuivers en mensen konden raden hoeveel gulden er in de pot zat. Ze moesten dan naam en adres achterlaten waarna ze later een uitnodiging voor een gesprek kregen.”
En zo gaat het nog steeds. Niet op alle evenementen waarbij Rook aanwezig is kun je harde sales doen, maar je herinnert mensen er wel aan dat je er bent. “Door je neus te laten zien kun je ze aanmoedigen om langs te komen om bijvoorbeeld hun financiële situatie te bespreken.”
Te druk
Bij De Hypotheker in de Maasstad was het de afgelopen jaren ‘overleven in de drukte’. “Er was te weinig tijd om bijvoorbeeld bestaande klanten periodiek te benaderen. Dat komt de klantenbinding niet ten goede. Hier kunnen we dat vaak wel.” De Hypotheker heeft enorm goede naamsbekendheid door landelijke campagnes, weet Rook. “Maar nu het minder gaat worden, zullen ook zij op lokaal niveau zichtbaar moeten worden. Dat kunnen wij als Veldsink - Veerman heel goed, dat zit in het DNA van het bedrijf.”
Rook is deze maand het gezicht is van de adviseurskalender waarmee geld wordt opgehaald voor het Emma Kinderziekenhuis.