Hypotheekadviseurs kunnen klant helpen met nieuwe afspraken hypotheekrenteaftrek

30 april 2020 Leestijd ± 3minuten
Hypotheekadviseurs kunnen klant helpen met nieuwe afspraken hypotheekrenteaftrek

Bij betaalpauzes krijgen hypotheekklanten nu meer tijd om de aflossingsachterstand in te lopen, zonder het recht op hypotheekrenteaftrek te verliezen. De hypotheekadviseur kan bij de uitvoering hiervan ondersteuning bieden.

Hypotheekverstrekkers, van banken tot verzekeraars en regiepartijen, trekken in deze crisis samen op. Met één gezamenlijk doel voor ogen: woningbehoud als dat enigszins mogelijk is. De rol die de hypotheekadviseur daarbij speelt is belangrijk, vindt ook Hans Rietveld die namens het Verbond van Verzekeraars meewerkt aan de noodmaatregelen omtrent hypotheken. “Hypotheekadviseurs kunnen helpen om financieel gezond maatwerk te leveren voor hun klanten. Geldverstrekkers staan op dit moment allemaal in de meewerkstand, maak daar vooral gebruik van.”
 

Voorkom gedwongen verkoop op iedere mogelijke manier

Uit de crisis in 2008 zijn veel lessen te trekken, maar één van de belangrijkste is toch dat gedwongen verkoop zoveel mogelijk vermeden moet worden. “Onder de streep is dat voor geen enkele partij goed,” vindt Rietveld. “De klant verliest een dak boven het hoofd en de geldverstrekker krijgt niet altijd de hypotheekwaarde weer terug.”

Door deze wijze les, is het beleid bij veel geldverstrekkers aangepast. Alles wordt in het werk gesteld om gedwongen verkoop te voorkomen. Tijdens de coronacrisis krijgt deze ambitie natuurlijk nog een extra dimensie benadrukt Rietveld. “Het is van groot belang dat mensen zoveel mogelijk thuis blijven, dus dit is zeker geen periode om mensen hun huis gedwongen te laten verkopen. Nu wil ik wel benadrukken dat dit de laatste tijd gelukkig sowieso weinig voorkomt. Er zijn normaal gesproken zo’n 50 á 60 woningveilingen per maand in Nederland. Echter, een groot deel hiervan bestaat ook uit panden met criminele activiteiten zoals wietteelt en drugslabs, of mensen die met de Noorderzon zijn vertrokken.”
 

Directe hulp bij acute problemen - en langetermijnoplossing

Banken, verzekeraars en regiepartijen hebben er al snel voor gezorgd dat mensen met acute financiële problemen een betaalpauze kunnen krijgen voor hun hypotheek. Soms tot wel zes maanden. “Daar zat alleen nog een vervelend addertje onder het gras voor de consumenten die annuïtair of lineair moeten aflossen,’ vertelt Rietveld. “Volgens de regels moet bij een betaalpauze de aflossingsachterstand wel volgend jaar ingelopen zijn, want anders vervalt de hypotheekrenteaftrek. Dus we zijn weer met alle partijen om tafel gaan zitten om te voorkomen dat mensen door de betaalpauze van de regen in de drup belanden op de lange termijn. En dat is gelukt.”

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft staatssecretaris Vijlbrief van Financiën dat hij op verzoek van de Nederlandse Vereniging van Banken en het Verbond van Verzekeraars extra ruimte wil via een beleidsbesluit. Hierbij spart het Verbond van Verzekeraars ook met hypotheekverstrekkers  als MUNT hypotheken. Voortaan krijgen klanten met een annuïteiten- of lineaire hypotheek die vanwege de coronacrisis met hun hypotheekverstrekker een betaalpauze hebben afgesproken, meer tijd om de gemiste termijnen terug te betalen. Hierbij verliezen ze vervolgens niet hun recht op hypotheekrenteaftrek.
 

Duidelijke maatregel met de hypotheekadviseur in de frontlinie

“Om dit allemaal goed uit te voeren hebben we wel de hulp nodig van hypotheekadviseurs,” benadrukt Rietveld. “Zij staan zeg maar in de frontlinie, hebben het contact en het inzicht in de financiële situatie van de klant. Hypotheekadviseurs kunnen daardoor snel meekijken wat de beste oplossing is.” De oproep van Rietveld is duidelijk. “Bel vooral even om te overleggen, maatwerk is vaak mogelijk en wenselijk. En het is in ieders belang dat we hier zo snel én zo goed mogelijk oplossingen voor vinden.”


Lees ook
Zo reageerden de huizenprijzen op de recessies na de oliecrises
Cijfers & onderzoeken

Zo reageerden de huizenprijzen op de recessies na de oliecrises

Recordbedragen aan de pomp, halve maandsalarissen aan verwarmingskosten: de brandstofprijzen hielden Nederland in de greep de afgelopen maanden. Hoe reageren huizenprijzen op brandstofperikelen?

Deze hypotheekadviseur maakt klanten juist blij met aflossingsvrij (waar mogelijk natuurlijk)
Adviseur van de maand

Deze hypotheekadviseur maakt klanten juist blij met aflossingsvrij (waar mogelijk natuurlijk)

De hypotheekadviseur van de maand april is Marco Vonk (33) van De Hypotheker in Hilversum. Met een achtergrond in klachtenafhandeling bij grote financiële partijen, is hij drie jaar geleden overgestapt naar de ‘andere kant’ en hypotheekadviseur geworden.

EHBO bij (flex-)werk tijdens de coronacrisis

EHBO bij (flex-)werk tijdens de coronacrisis

De coronacrisis maakt dat veel mensen zoals zzp’ers en flexwerkers direct -een deel van- hun inkomen verliezen. Natuurlijk zijn er noodmaatregelen, maar hoe helpt u deze mensen met hun financiële en hypothecaire planning?

Onderzoek: Adviseurs hebben meer werk, maar missen persoonlijk contact met de klant
Cijfers & onderzoeken

Onderzoek: Adviseurs hebben meer werk, maar missen persoonlijk contact met de klant

Dat de coronacrisis impact heeft op de hypotheekadviseur is geen verrassing. Niet alleen de fysieke werkomgeving is voor velen veranderd, ook werkinhoudelijk ziet de wereld er ineens anders uit. MUNT Hypotheken onderzocht via een enquête onder 232 adviseurs wat die impact precies inhoudt. Wat is er veranderd, welke uitdagingen zijn er en wat verwachten de adviseurs voor de toekomst?

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.