In deze rubriek reflecteren adviseurs op het advies dat ze het meest is bijgebleven, zelfs na vele honderden trajecten. Vandaag: Eric Wolf van Renaud en Wolf Adviesgroep over het advies dat maar niet rond kwam.
“Een aantal jaar geleden wilde een goede relatie samen met de (schoon)ouders een dubbel huis bouwen, op grond van de ouders. De aanvraag kwam maar niet rond bij de verstrekker via onze hypotheekdesk. Er moest toch een weg zijn, dachten we. Ik heb toen, omdat ik écht niet meer wist hoe we dit moesten oplossen, rechtstreeks contact opgenomen met de toenmalig commercieel directeur van de geldverstrekker. Ik kende hem toevallig goed omdat hij daarvoor jaren over de vloer kwam als accountmanager. Met creatieve medewerking van de ouders en de verstrekker die mee dacht, kon de bouw uiteindelijk toch starten. Vitamine R [Relatie, red.] bleek dus heel belangrijk en omdat de casus zo ongebruikelijk was, besloot ik om het hogerop te zoeken. Dat heb ik sindsdien nooit meer zo gedaan.”
De klant is van niemand
“Toen we begonnen, waren we letterlijk een tussenpersoon, de persoon tussen de klant en de verzekeraar of bank. Dankzij de enorme vlucht die digitalisering genomen heeft, is er minder tijd nodig voor administratie en dus meer tijd voor de klant. Ik ben me daardoor wel iets gaan realiseren over wat adviseren en helpen nu precies is, namelijk dat de klant van niemand is. Of de klant van de verzekeraar of bank is of van de adviseur vind ik een non-discussie. Het gaat er om of een product of dienst waarde toevoegt voor de klant. Ik begrijp collega's dan ook niet die per se de incasso van premies zelf willen doen. Juist daar voeg je volgens mij niks toe. De klant moet de premie nu eenmaal betalen. En als dat problematisch is, helpen wij.”
“Nog een bijzondere ontwikkeling is dat maatschappijen eerst aan multichanneling gingen doen en de laatste jaren grote overnames de trend is. Dat biedt weer kansen voor de kleinere spelers met een bijzondere positie en voor serviceproviders. Het samengaan van NBVA en NVA in Adfiz was een bijzondere stap. In onze tak van sport is op dit moment een enorme overnameslag aan de gang. Ik vraag me dan af: zijn we vooral een goede belegging geworden?”
“Er zijn zat voorbeelden van dingen die ik graag zie verdwijnen. Wat dacht je van een polis op papier? Ik heb ook een broertje dood aan als ‘iets niet kan vanwege het systeem’.”
Blij gezicht geeft meeste voldoening
“Ruim 25 jaar geleden ben ik samen met mijn compagnon Jaap Renaud ons bedrijf gestart, met de aankoop van de verzekeringsportefeuille van een eenmanszaak bij ons in Schipluiden. Daarvoor was ik organisatieadviseur bij De Goudse en ik heb ook nog enkele mooie jaren bij de Koninklijke Luchtmacht gewerkt. In die verschillende functies heb ik geleerd dat een blij gezicht het meeste voldoening geeft. En dat kan voor van alles zijn, een eenvoudige vraag beantwoorden, een schadeclaim goed afwikkelen, adviseren over een woningfinanciering of verzekeringen. En ook zeker blije gezichten met de collega's onderling.”
Eric Wolf is de mede-oprichter van Renaud en Wolf Adviesgroep in Schipluiden.