Met de e-learning van NHG kan elke adviseur en andere hypotheekprofessional in zijn eigen tempo en tijd zijn kennis over NHG bijspijkeren. Dit blijkt veel mensen aan te spreken. Sinds de lancering een maand geleden heeft de organisatie al meer dan honderdvijftig aanmeldingen gekregen, vertelt Kirsten Heezen opleidingscoördinator bij NHG. Ze gaat in een interview dieper in op de nieuwe online trainingen als instrument voor kennisdeling.
Wat doet NHG met de e-learning en wie is de doelgroep?
“Wij zagen in 2016 dat er in de markt behoefte was aan meer kennis over NHG. We zijn toen gestart met het aanbieden van klassikale cursussen over acceptatie en woningbehoud. De doelgroep bestaat uit hypotheekadviseurs, acceptanten en medewerkers beheer van hypotheekaanbieders. We merkten op een gegeven moment dat hypotheekadviseurs hun kennis graag willen bijspijkeren maar dat tijd een probleem kan zijn. Daarom dachten we dat het een goed idee zou zijn om een andere variant aan te bieden.”
Hoe zit de online training in elkaar?
“Wat we in de e-learnings aanbieden is hetzelfde als in de klassikale trainingen. De theorie en praktijkvoorbeelden zijn hetzelfde. De cursus is opgebouwd uit online colleges waar een aantal vragen aan is gekoppeld. Daarnaast is er een voorbeeldcasus die door de training heen loopt waarover aan het einde vragen worden gesteld. De trainingen zijn allemaal geaccrediteerd door de Stichting Erkend Hypotheekadviseur en adviseurs krijgen er ook SEH PE-punten voor.”
U werkt met Lindenhaeghe. Hoe is de verdeling tussen NHG en dit opleidingsinstituut?
“Wij hebben de inhoud aangeleverd, Lindenhaeghe kijkt naar de vorm en de didactische aspecten. Dat is hun expertise. Ze hebben bovendien veel ervaring met online trainingen. Dat is ook prettig omdat de vorm daardoor herkenbaar is voor mensen die bij hen al een keer een e-learning hebben gedaan. De trainers zijn ook aan hen verbonden en zij geven zowel de klassikale trainingen als de e-learningcolleges.”
Kan dit de klassikale training vervangen?
“Dat denk ik niet. Er zijn verschillende behoeftes in de markt. Het voordeel van e-learning is dat je het in je eigen tempo kan doen. In een klassikale training zijn er altijd wel mensen die sneller willen gaan. Tegelijkertijd is er klassikaal wel meer ruimte voor interactie, netwerken en maatwerk. Er zijn ook mensen die daar bewust voor kiezen. Onze ervaring is dat zeker zelfstandige adviseurs het vaak juist prettig vinden omdat ze al alleen werken en dan niet veel mogelijkheid hebben om te sparren. Het is ook wel leuk dat je soms een bepaalde dynamiek krijgt bijvoorbeeld tussen een acceptant en een hypotheekadviseur.”
Gaat NHG verder met de ontwikkeling van dit soort trainingen?
“Wij zijn druk bezig met innovaties en productverbeteringen. Die krijgen ook een plaats in de trainingen. Daarnaast kijken we steeds wat de beste vorm is om die ontwikkelingen over te brengen aan de markt. Soms doen we een webinar, soms een online clipje, soms zullen we het toevoegen aan een training of doen we allemaal. We kijken continu waar de markt behoefte aan heeft en spelen daar op in.”