Sinds ze geen franchisenemer meer is maar voor zichzelf werkt, stappen buren, vrienden en familieleden makkelijker bij Romany Staring naar binnen. “Nu ik eigen baas ben, wordt de omzet me extra gegund. Adviseren blijft echt mensenwerk: het gaat om het persoonlijk contact.”
Tot februari was Staring franchisenemer bij Hypotheek Visie, sindsdien werkt ze onder haar eigen vlag, Visie op Hypotheken en Verzekeringen. “Ik wilde meer aan mijn toekomst bouwen en geloof dat je sneller kunt groeien als je alles exact zo kunt inrichten als je zelf wilt. Ik werk nu met Docdigi en Accelerate, wat ik precies zo kan inrichten dat het voor mij zo efficiënt mogelijk werkt. Bij een keten zit je - begrijpelijkerwijs - vast aan hun software.”
Voor Staring is het belangrijk dat ze plezier heeft in haar werk. “Ik zie zoveel mensen om me heen die veel potentie hebben, maar op de verkeerde plaats zitten. We leven niet om te werken. Natuurlijk, je moet geld verdienen, maar wel op een zo leuk mogelijke manier. Ik doe waar ik gelukkig van wordt en ga echt met veel plezier aan het werk.”
Pittige maanden
De afgelopen maanden waren best pittig, ervoer Staring. “Sinds ik adviseur ben, kende ik eigenlijk alleen maar rentedalingen, maar de afgelopen maanden hebben we een keiharde stijging gezien. Als je middenin de opstart van je bedrijf zit, dan is die extra drukte best pittig. Mensen stonden te dringen om over te sluiten. Nu is het iets rustiger met huizenkopers, maar nog niet met andere soorten klanten.”
Staring denkt niet dat de rentestijgingen stoppen. “Misschien gaat de rente wel naar vier procent. Dus oversluiters blijven nog wel even komen. Klanten accepteren dat je als adviseur geen voorspellingen kan doen, maar we kunnen wel onze verwachtingen delen.”
Meer ruimte voor grijs
Als Staring één ding zou mogen veranderen aan de hypotheeksector, dan zou ze maatwerk weer ruim baan geven. “Het is toch gek dat een hypotheek soms af dreigt te ketsen op een kleinigheid? Dat is niet uit te leggen aan consumenten. Ik mis de ruimte om naar elke situatie afzonderlijk te kijken. Het is nu te zwart-wit, er moet meer ruimte voor grijstinten komen.”
Staring is deze maand het gezicht is van de adviseurskalender waarmee geld wordt opgehaald voor het Emma Kinderziekenhuis.