Van herten is het algemeen bekend. Als er in het donker een auto aan komt rijden met natuurlijk de koplampen aan, kan het voorkomen dat het hert in die koplampen blijft kijken, als verstijfd blijft staan en dan…
Maar figuurlijk gesproken kennen wij ook allemaal van die koplampen. Banen die dreigen te verdwijnen door automatisering, de klimaatverandering dat als een zwaard van Damocles boven ons hoofd hangt om maar wat voorbeelden te noemen. “Het zal mijn tijd wel duren.”
Voor adviseurs komen er ook wat koplampen steeds dichterbij. De een wat feller dan de ander. We weten eigenlijk wel dat de wereld verandert. Sommige ontwikkelingen gaan trager dan we verwachten, zoals bronontsluitingen en automatisering. En andere ontwikkelingen toch wat sneller, zoals het online zoeken (en vinden) van hypotheekadvies door steeds meer consumenten.
Tegelijkertijd leven we nu en hebben we het nog nooit zo druk gehad. De klanten blijven binnenstromen en vragen om een oversluiting, verhoging van de hypotheek t.b.v. een verbouwing en ook (in minder mate) om nieuwe hypotheken. Dat laatste neemt al wel af. Maar dan toch, het is gewoon enorm druk.
We hebben geen tijd om echt goed na te denken over de toekomst, laat staan om actie te nemen. Anderen doen dat wel. Ontwikkelen systemen, zijn online enorm actief en trekken steeds meer klanten aan, automatiseren veel van hun processen en kunnen het advies goedkoper aanbieden en zijn al professioneel bezig met actief klantbeheer.
Maar, zo’n vaart loopt het toch niet!? We krijgen nog voldoende klanten binnen, die bronontsluiting gaat helemaal niet zo snel, mond-tot-mondreclame doet z’n werk nog en ja, actief klantbeheer, we hebben nog genoeg nieuwe klanten……
Het goed invulling geven aan actief klantbeheer is de stap naar het toekomstbestendige businessmodel. Waarom?
- Het zorgt voor een nog betere relatie met klanten en verhoogt de kans dat ze weer aankloppen als ze gaan verhuizen, verbouwen of verduurzamen.
- Het zorgt voor omzet, omdat veel klanten ook in de jaren na hypotheekverstrekking behoefte hebben aan advies en daar ook voor willen betalen. Ze weten dit echter vaak zelf nog niet. Een adviseur moet dus investeren in het aanboren van deze behoefte.
- Juist in een slechtere hypotheekmarkt, die er zeker weer aan gaat komen, wordt een meer continue instroom van klanten en dus omzet gecreëerd. Daar zijn abonnementen overigens helemaal niet voor nodig.
- Een actief klantbestand en continue omzet uit bestaande klanten zorgt ervoor dat het klantenbestand van het advieskantoor significant meer waard is.
- En tot slot draagt dit bij aan het aantoonbaar invullen van de zorgplicht, met als resultaat tevreden klanten. En dat maakt het werk een stuk leuker.
Dus ondanks de huidige drukte en de bomen die tot in de hemel groeien, is het verstandig niet te blijven staren in die naderende koplampen en actie te nemen. Zorg dat je een stap vooruitzet en je klaarmaakt voor een bestendige en gezonde toekomst voor jouw bedrijf.