“Ik vind dat de lange doorlooptijden wel meevallen. Het heeft ook met de stand van de markt te maken. Als de markt er over een jaar heel anders uitziet omdat de rente door blijft stijgen, dan zullen de doorlooptijden ook anders zijn.”
Verwacht jij dat de hypotheekhausse stopt door de aanhoudende rentestijging?
“Heel veel mensen willen nu nog iets met hun hypotheek doen. In onzekere tijden zoeken ze zekerheid. Of dat straks anders wordt, is lastig te zeggen. Maar ik denk dat er nog steeds een grote categorie is voor wie het dit jaar interessant is om een hypotheekaanvraag te doen.”
Is de geschatte doorlooptijd dan ook moeilijk te voorspellen?
“Het is mijn taak om de verwachtingen te managen bij de klant. Eerlijk gezegd kijk ik niet eens naar de communicatie van de verstrekker hierover. Ik dien een aanvraag in omdat het aanbod goed past bij de klant, of omdat het een goede rente is. Vervolgens is het zaak om goed te anticiperen op het proces door dit zo goed mogelijk te stroomlijnen.”
Wat doe jij om de touwtjes zoveel mogelijk in eigen handen te houden?
“Als adviseur moet je ervoor zorgen dat je dossier compleet is. Dan kun je snel schakelen op het moment dat dit moet. Desnoods benader je de accountmanager: maak er een spoedje van. Het is de kracht van de adviseur om te weten hoe het proces verloopt. Dat gaat niet alleen om snelheid, maar – en misschien nog wel meer – om kwaliteit.”
Hoe sta jij dan tegenover uitbesteden van processen door adviseurs?
“Uitbesteden? Dat vind ik een slecht idee. De verschillende elementen zijn gewoon onderdeel van het vak. Banken verwijzen niet voor niets – en gelukkig ook – naar ons. Al moet ik zeggen dat dit niet altijd de trend was en is. Het ene moment probeert de bank je buiten te houden, om ons vervolgens toch weer nodig te hebben. Ik denk dat we altijd nodig blijven in de markt.”
Waarom denk jij dat de hypotheekadviseur altijd nodig zal zijn?
“Wij zijn er ter bescherming van de klant, zodat die niet de verkeerde keuzes maakt. Er moet wel nagedacht worden over die overlijdensrisicoverzekering, bijvoorbeeld. Kunnen mensen de lasten nog behappen met het oog op inflatie? Wij waarschuwen klanten, ook met betrekking tot langere doorlooptijden, door ze te wijzen op een verlenging van de ontbindende voorwaarden.”
Elke maand beantwoordt een hypotheekadviseur een vraag van een collega, waarna de adviseur zelf een vraag stelt aan een andere vakgenoot. Voorwaarde: ze mogen geen directe collega’s zijn.
Welke vraag wil jij graag stellen aan je opvolger in 'De Kettingvraag'?
“Denk jij dat hypotheekadviseurs door de verhoogde rentes minder hypotheken zullen afsluiten?”