Na 20 jaar bij een bank gewerkt te hebben, besloot Linda van Loon-de Graaf dat het tijd was om zelfstandig aan de slag te gaan. “Ik wilde op mijn eigen manier adviseren, met meer oog voor de mensen achter de vraag. Daarnaast had ik vanwege mijn gezin behoefte aan meer flexibiliteit.”
Ze richtte Helder Hypotheekadvies op in 2020 en heeft er nog geen seconde spijt van gehad dat ze voor zichzelf is begonnen. “Klanten wil ik met oprechte aandacht helpen”, vertelt Van Loon. “Ik besteed daarom meer tijd aan een klant dan gemiddeld. Tot vorig jaar was dat nog best lastig omdat het zo druk was. Een van de redenen dat ik voor mezelf wilde beginnen, was omdat ik meer tijd met mijn kinderen wilde doorbrengen. Daar is het met de drukte van de afgelopen twee jaar niet altijd van gekomen.”
Dat de markt nu wat is genormaliseerd, komt Van Loon daarom niet slecht uit. “Ik kan mijn klanten de optimale service geven. Ze mogen altijd bellen, mailen of appen. Het gaat mij erom dat de klant tevreden is.”
Kleintjes op bed
Van Loon heeft haar kantoor in het Brabantse Dongen. “Het is fijn om klanten te kunnen ontvangen, maar meestal ga ik naar de klant toe. Ik heb veel gezinnen met jonge kinderen als klant, dan kom ik nadat de kleintjes op bed liggen. Dan hebben ze de rust om echt het gesprek aan te gaan. Veel van mijn klanten vinden het prettig om in hun vertrouwde omgeving over hun hypotheek te spreken.”
Daarbij maakt ze de materie zo eenvoudig mogelijk. “Iedereen moet goed begrijpen wat ze afsluiten. Ik leg uitgebreid uit waar ze op moeten letten en wat de toekomstige gevolgen zouden kunnen zijn. Tien jaar rentevast is nu erg populair. Maar weet de klant hoe zijn situatie er over tien jaar uitziet? Zijn eventuele hogere lasten te dragen als de rente verder stijgt?”
Doorlopend oogsten
Door uitgebreid de tijd te nemen voor haar klanten, merkt Van Loon dat ze veel mond-tot-mondreclame krijgt. “Als je goede contactmomenten hebt, betaalt zich dat uiteindelijk terug. Voor elke klantvraag neem ik uitgebreid de tijd. Ook als ik op dit moment nog niets voor een klant kan betekenen. Ook deze klant moet blij worden van het contact dat we hebben gehad. Het levert niet direct iets op, maar ik zie het meer als continu zaaien. Dan kun je ook doorlopend oogsten.”