Zijn oproep dat banken moeten stoppen met het doen alsof ze advies geven, krijgt veel bijval vanuit de branche. “Dit gaat uiteindelijk over verdere professionalisering van de adviessector. De consument verdient volledige transparantie, juist ook over de consequenties van zijn keuze.”
Als een consument een Samsungwinkel binnenloopt, weet hij dat hij daar geen iPhone kan kopen. Dat is toch bij hypotheken net zo?
“Natuurlijk snapt de klant dat je bij een Samsungwinkel niet met een iPhone naar buiten loopt, net zoals je bijvoorbeeld bij Rabobank alleen hun eigen producten krijgt. Maar een telefoon is geen hypotheek. De consequenties zijn veel groter en voor de consument niet duidelijk. De kans is bijzonder klein dat je uitgerekend bij de bank waar je binnenloopt met het best passende product de deur uitgaat.”
Doen adviseurs bij banken dan niet goed hun best?
“Natuurlijk doen ze hun best, maar wat ze doen helpt de consument onder de streep vaak niet. Als je slechts één smaak kunt adviseren, is de keuze te beperkt. Dan blijft het hangen in de categorie ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’. Wie écht goed advies wil geven, stapt over naar het onafhankelijk intermediair. Daar staan veel vacatures open, trouwens.”
Je hebt de afgelopen jaren bij De Hypotheker aan het roer gestaan. Had je heimwee naar MUNT?
“Had je mij een half jaar geleden gezegd dat ik hier terug zou komen, dan had ik je voor gek verklaard. Natuurlijk, het bedrijf was een oude liefde - ik was betrokken bij de oprichting en daarom heeft MUNT altijd een plaats in mijn hart gehouden. Onverwachts raakten we in gesprek en de wens om de komende jaren hard te groeien, maakte wat in me los. Over tien jaar moet één op de tien hypotheken in Nederland een van onze hypotheken zijn; dat is een inspirerende doelstelling. We zijn al goed op weg: volgens het meest recente IG&H-rapport is het marktaandeel van MUNT het hardst gestegen.”
Een marktaandeel van 10%, hoe gaan jullie dat bereiken?
“Bij de keuze die een adviseur samen met zijn klant maakt voor een aanbieder draait het om drie p’s: product, prijs en proces. Op prijs zie je stevige concurrentie en liggen de tarieven dicht bij elkaar. Op productvoorwaarden is MUNT razendsnel gekopieerd - natuurlijk blijven we daar vernieuwen, maar om op dat aspect lang onderscheidend te zijn is lastig. Proces is iets waar wij echt nog meer in uit willen blinken.”
Waarom die focus op het proces?
"Adviseurs verwachten - terecht - van ons dat we voorspelbaar zijn. Zij willen hun klanten zo goed mogelijk helpen. Voor een klant is een hypotheek afsluiten één van de grootste financiële beslissingen. Als ze zeggen ‘morgen heb ik een antwoord’, dan moet dat antwoord ook echt komen. Een adviseur wordt aangesproken op haperingen in het aanvraagproces. Daarom willen we ervoor zorgen dat ze nog moeitelozer hun aanvragen bij ons kunnen doen.”
Hoe maken jullie het proces beter?
“Onze samenwerking met onze outsourcing partners - de midoffices en Stater - wordt intensiever. Er komen speciale MUNT-desks bij de midoffices en we investeren extra in het delen van kennis. Niet dat het nu slecht gaat, maar goed is de grootste vijand van beter. Het kan áltijd beter. Dat zijn we nu aan het doen.”
MUNT was in de begindagen de rebelse nieuweling. Zijn jullie dat nog steeds?
“We waren de luis in de pels van de gevestigde orde. De afgelopen jaren heeft MUNT misschien net iets teveel achterover geleund. We moeten uit onze comfortzone - alleen dan kunnen we verbeteren en groeien. We worden weer net zo rebels als vroeger.”
Wat zijn je verwachtingen voor komend jaar?
“Velen maken zich zorgen over de markt - we zijn elkaar een wak aan het inpraten. Natuurlijk is de omzet minder dan de afgelopen jaren en dat doet pijn bij sommige partijen in de markt. Bekijk het in perspectief: het marktvolume in euro's zit weer op het niveau van 2019 - al ligt het aantal hypotheken wel 15% lager dan toen. Je zou kunnen zeggen dat de markt aan het herstellen is van de krankzinnige jaren waarin het geld gratis was. De volumes blijven het komende jaar min of meer hetzelfde. En daar valt voor adviseurs nog steeds een prima boterham te verdienen.”