…en voor een goede afloop
Uit de enquête blijkt ook dat huiseigenaren moeite hebben het totale verduurzamingsproces te overzien en hier hulp bij kunnen gebruiken. Hypotheekklanten willen graag volledig geïnformeerd worden, horen graag de voor- én nadelen van financiële mogelijkheden, gepersonaliseerd naar hun eigen situatie. Opvallend vaak noemen klanten dat ze hulp kunnen gebruiken bij het uitzoeken en aanvragen van subsidies. Door zo veel mogelijk het financiële totaalplaatje aan te bieden kan de financieel adviseur één van de grootste drempels om te verduurzamen wegnemen. Als adviseur kunt u klanten bijvoorbeeld positief verrassen door ze te wijzen op de mogelijkheden die onder andere steeds meer hypotheekverstrekkers bieden op hun websites om klanten te ontzorgen bij het verduurzamen.
Duurzaamheidscommunicatie blijft een uitdaging
Klanten gaan duidelijk niet zelf op zoek naar informatie. De voorkeur van 90% is om per e-mail te worden geïnformeerd, het liefst precies op het moment dat ze met verduurzamen bezig zijn, met ‘de juiste’ boodschap en niet te vaak. Slechts 18% van de hypotheekklanten gaat (ook) zelf op zoek naar informatie. Het zal dus een uitdaging blijven om met klanten te communiceren. Maar degene die de klant écht helpt, mag de klant best even ‘lastigvallen’. En dat is dus bij uitstek de financieel adviseur.