“Met teveel transparantie maak je de consument bang”

04 april 2016 Leestijd ± 2minuten
“Met teveel transparantie maak je de consument bang”

Online of face-to-face zakendoen? Hypotheekmarkt zo transparant mogelijk houden of juist niet? In de rubriek Dilemma is kiezen verplicht. In deze editie Carol Sjamaar, één van de teamleiders van het renteaanbodteam bij Flexfront.

Offerte of renteaanbod?
“De definitie van beide is in principe hetzelfde gebleven, alleen moet men nu ook tekenen voor een definitief hypotheekaanbod in plaats van alleen voor een offerte. Om die reden zou ik hier kiezen voor ‘offerte’, omdat dat begrip bekend is bij de klanten. Voor de meeste mensen is het woord ‘offerte’ duidelijker dan het woord ‘renteaanbod’.”

Online of face-to-face zakendoen?
“Persoonlijk ga ik voor online. Offline hypotheekadvies vind ik te veel gedoe, te tijdrovend. Het liefst zou ik via Facetime contact hebben met mijn hypotheekadviseur. Dat scheelt reistijd en daarbij ook parkeerperikelen.”

Execution only heeft de toekomst, ja of nee?
“De optie moet er zijn, maar toch zeg ik hier ‘nee’. Een hypotheek is gewoon een complex product. Beslissingen in het hypotheekaanvraagproces hebben invloed op je financiële situatie van de komende 30 jaar. Die neem je niet zomaar; daar moet je goed over nadenken.”

Meer of minder transparantie in hypotheekland?
“Transparantie is wel een goede ontwikkeling. Mensen klagen dat ze teveel betalen voor hun hypotheek, dus wat dat betreft is meer inzicht bij de klanten blijkbaar wel gewenst. Toch wil ik er een kanttekening bij plaatsen: de materie is vaak best pittig. De kans dat de consument juist vanwege die transparantie door de bomen het bos niet meer ziet, is vrij groot. Het kan zinvolle informatie bieden, maar misschien maak je door transparantie de consument juist bang.”

Vasthouden aan NHG-grens duidt op duidelijk herstel of een fragiele markt?
“Voor mij is dat een bewijs van voorzichtig herstel. De NHG-grens had ook omlaag gekund, maar dat is niet gebeurd. Dat is een goed teken, als je het mij vraagt.”

Banken blijven belangrijke speler in hypotheekland of hun langste tijd is geweest?
“Dat eerste. Banken zijn niet meer dominant op de markt. Het is een mooie ontwikkeling dat ook andere partijen zoals MUNT Hypotheken de hypotheekwereld in duiken. Zij hebben een frisse blik. Daarbij bieden ze slechts één product aan. Wel zo overzichtelijk. Toch blijven banken een waardevolle partij. Er zijn immers altijd mensen die behoefte hebben aan een traditionele speler zoals een bank.


Lees ook
Hoe gaat de hypotheekmarkt er in 2017 uitzien? [deel 2]
Opinie

Hoe gaat de hypotheekmarkt er in 2017 uitzien? [deel 2]

De redactie van Kop-Munt vraagt een aantal bekende personen uit de hypotheekwereld om hun vooruitblik te geven op de ontwikkelingen in 2017. Nico Stolwijk, Manager Belangenbehartiging bij de Vereniging Eigen Huis, is de vierde deelnemer aan onze ‘kijk op 2017’. Eerder was het eerste deel van het interview te lezen, vandaag deel 2. 

Clicks of bricks?
Dilemma

Clicks of bricks?

Alleen online hypotheekadvies? Maar klanten willen graag een adviseur van vlees en bloed! Dan alleen fysieke winkels? Dan sluit je niet aan bij de trend dat klanten al veel zelf online willen uitzoeken. Voor dit dilemma staan hypotheekadviseurs. Ieder met zijn plussen en minnen. Hoe ziet de toekomst van het hypotheekadvies eruit? Dit bespreken we met Twan Cats van De Hypotheker en Chris Oosterling van Hypotheek24.

Waarom de aanvangsrente misleidend is
Opinie

Waarom de aanvangsrente misleidend is

Sinds jaar en dag gebruiken hypotheekadviseurs het hypotheekrenteoverzicht waarin de aanvangsrente wordt getoond. In eerste instantie begrijpelijk, want die aanvangsrente is wat de geldverstrekkers proactief communiceren. Maar als je er wat langer over nadenkt, wordt het minder logisch.

Vier voorwaarden voor een toekomstvaste hypotheek
Opinie

Vier voorwaarden voor een toekomstvaste hypotheek

Er zijn nog steeds veel hypotheken op de markt die een aantal cruciale productkenmerken missen om ook op de lange termijn aan de verwachtingen van de consument te blijven voldoen. “Je wilt niet dat een klant na een paar jaar terugkomt en spijt heeft van zijn ‘budgethypotheek’,” aldus Dick de Zwart, van Nationale Hypotheekbond.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.