Een slapende vve, een vve zonder onderhoudsplan of opbouwfonds, of met een te kleine maandelijkse bijdrage. Het zijn situaties waarin de vve niet goed functioneert. Door de verplichting dat vve’s moeten sparen voor onderhoud wordt de toestand van de vve ook voor de hypotheekadviseur een belangrijk aandachtspunt.
Adviseur Jamie Hilgersom merkt dat hypotheekaanbieders steeds scherper kijken naar de vve. Een huizenkoper die een appartement in een slecht functionerende vve wil kopen, heeft nu al minder keuze. Hij deelt zijn ervaringen en vertelt hoe hij hier als adviseur mee omgaat.
Is er een verschuiving zichtbaar in hoe hypotheekaanbieders hiermee omgaan?
“Als ik kijk naar het afgelopen jaar dan wordt er duidelijk steeds meer gekeken naar de hoogte van het reservefonds. Er zijn ook hypotheekaanbieders die er echt moeilijk over doen. Ze eisen bijvoorbeeld dat er een onderhoudsplan komt en een maandelijkse bijdrage om daar invulling aan te geven. De aanleiding is de wetgeving per 1 januari die verplicht stelt dat een vve een onderhoudsfonds moet aanhouden.”
Zijn er aanbieders die weigeren een hypotheek te verstrekken als de vve niet goed draait?
“De ene aanbieder heeft een milder beleid dan de andere, maar bepaalde geldverstrekkers vallen inderdaad af. Vaak is er koppeling met het taxatierapport. Als daarin staat dat het onderhoud voldoende of goed is, zijn sommige aanbieders wat milder over het wel of niet actief zijn van de vve. Daarnaast is de grootte van een vve zeker ook van invloed. Een aanbieder heeft bijvoorbeeld een grens van drie appartementsrechten. Het is wel zo dat als het er dan vier zijn, deze dan net afvalt. Je moet er dus heel scherp op zijn en heel goed opletten welke aanbieder past bij een specifieke situatie. Het beleid is heel wisselend.”
Hebben kopers dan minder keuze?
“Ja, zeker weten. Als de vve volledig actief is en voldoet aan alle voorwaarden heeft de klant de mogelijkheid om uit iedere aanbieder te kiezen. Dat betekent niet dat partijen die een slecht functionerende vve wel financieren slecht zijn, maar in die situatie heeft de klant duidelijk minder aanbod. Als adviseur zijn wij druk bezig om in de oriëntatiefase nog grondiger dan vroeger te kijken naar het onderpand. Het is daarbij ook belangrijk om de klant erop te wijzen dat er risico’s zijn. Een niet goed functionerende vve is namelijk ook een aanwijzing dat er achterstallig onderhoud is. Ik wil natuurlijk graag een financiering doen maar we willen klanten niet in de problemen helpen.”
Zien klanten dan wel eens af van de koop?
“Als er echt problemen zijn, haakt zes op de tien wel af. Als er geen onderhoudsplan is, terwijl er aantoonbaar lekkage is geweest bijvoorbeeld, of als uit de notulen blijkt dat andere eigenaren niet bereid zijn mee te werken aan activatie van de vve. Maar sommige mensen maken bewust de keuze om het toch te doen als ze het pand en de locatie geweldig vinden. Dat heeft ook te maken met de verschraling van het aanbod. Van lieverlee nemen mensen soms genoegen met een vve die niet actief is want dan hebben ze in ieder geval een huis.”