Een jaar geleden zat de druk juist op de grote hoeveelheid klanten. Hoe anders is dat nu. De oversluitmarkt is voor 95% van tafel. We richten ons nu op kopers en verhogingen voor verduurzamen. En zeg nou zelf, kopers zijn de leukste klanten.
Nu er ruimte ontstaat in de agenda, is er tijd om te investeren. Waar ik mee bezig ben? Ik wil de kwaliteit van het advies aan mijn klanten verbeteren. Tegelijkertijd zoek ik naar manieren om geconcentreerder te kunnen werken.
Ik ben tamelijk snel afgeleid. Voorbeeld: terwijl ik aan het werk ben trilt mijn telefoon: mijn vrouw stuurt een boodschappenlijstje door. Acht minuten later kijk ik pas weer op en bedenk ik me waar ik ook alweer mee bezig was. Blijkbaar ben ik van het appje via social media langs twee nieuwskanalen gegaan.
Onze hersenen zijn op te delen in twee systemen. Het deel waar vanuit je onbewust ‘s ochtends op de automatische piloot onder de douche stapt, je ontbijt pakt en naar werk rijdt. En een klein systeem, slechts vijf procent, waarin je iets kan oppakken wat inspanning van je hersenen kost. Ook wel je prefrontale cortex of werkgeheugen genoemd.
Dit werkgeheugen heeft een vrij klein batterijtje, dat in de ochtend vaak al op raakt. Tip is dan ook om als je een moeilijk dossier hebt tijd vrij te maken in de ochtend voor de volgende dag of de dag erop. En uiteraard zonder afleiding van telefoon of collega’s die je storen.
Aangezien dit voor mij werkt, moet dit ook voor mijn klanten werken, zo bedacht ik me. Ik laat dan ook tegenwoordig mijn klanten waar de hypotheek geen gesneden koek voor is in de ochtend komen voor het adviesgesprek. Dit verhoogt de kwaliteit van het gesprek en zodoende weten mijn klanten veel beter te onthouden en reconstrueren wat we besproken hebben. Dit scheelt jou als adviseur later weer vragen over het gesprek. De kwaliteit richting klant omhoog en jij hebt je tijd efficiënt gebruikt: een win-win!