De blijdschap die Niels Lengers zijn klanten brengt, daar doet hij het voor. “Een huis financieren kan voor een klant ingewikkeld aanvoelen. Als dat vervolgens lukt, dan zijn ze door het dolle heen.”
Lengers begon zijn carrière als adviseur in kredieten voor ondernemers. “Ook zij waren vaak erg blij als ze een lening konden krijgen. Door corona droogde het krediet op en zat ik na een overname niet meer goed op mijn plek. Dat je anderen kan helpen met het verwezenlijken van hun dromen en plannen, vond ik het leukste. Vandaar dat ik snel op hypotheekadvies uitkwam.”
Nu zijn hypotheken wat strenger gereguleerd dan bedrijfskredieten, dus moest Lengers de schoolbanken in. “Ik haalde snel mijn WFT-examens en in december 2021 verstrekte ik mijn eerste hypotheekadvies bij Viisi. Hier kwam ik terecht omdat een jongen die ik goed kende van de middelbare school al bij Viisi werkte. Hij was positief over het werk en de organisatie - en terecht: ik vind het werk erg leuk om te doen.”
Met zijn 30 jaar is Lengers een relatief jonge adviseur. “De gemiddelde adviseur is inderdaad wat ouder. Maar bij Viisi valt het mee, we hebben een vrij jong team. Dat geldt ook voor mijn klanten, verreweg de meeste bestaan uit starters en expats. Die kopen vooral in en rond de grote steden.”
Een veelgehoorde klacht is dat expats de markt verstoren. Lengers ziet dat anders. “Je hebt grofweg twee groepen: de ene groep expats trekt van land tot land om internationale carrière te maken. De andere groep expats wil hier wortels slaan. Die laatste groep koopt vooral - en die vervullen banen die wij als Nederlanders niet zelf kunnen. Denk aan specialistische programmeurs. De groep rondtrekkende expats koopt niet zo snel, die huren vooral. Dat zie je terug in de bizar gestegen huurprijzen in de grote steden. Door de dertigprocentregeling hebben ze een hoog nettosalaris, dan is het niet erg om 2000 euro huur voor een klein flatje te betalen.”
Als adviseur doet Lengers zijn werk zo onafhankelijk en objectief mogelijk. “We doen met iedereen zaken en zijn daarin heel transparant. Klanten krijgen de volledige lijst van mogelijkheden te zien, in tegenstelling tot direct advies van een geldverstrekker. Het zou voor de consument een makkelijke afweging moeten zijn: ga ik naar een partij met één optie of praat ik met iemand die me de beste deal uit de hele markt kan geven?”
Het afgelopen jaar was niet het makkelijkste voor de hypotheeksector, stelt Lengers. “Met hard werken hebben we toch een mooi resultaat kunnen boeken. Zowel individueel als met het hele team. Daar ben ik best trots op.”