Op 1 januari gaan onze nieuwe Voorwaarden en normen in, daar zijn we bij NHG trots op. We denken dat we ze duidelijker en gebruiksvriendelijker hebben gemaakt. Logischer opgebouwd, met onderdelen die goed op elkaar aansluiten, in heldere taal verwoord. En daarmee dus waardevoller voor keten en consument. Daarnaast voeren we inhoudelijke vernieuwingen en verbeteringen door. Eéntje licht ik er hier graag uit: de uitbreiding van de ‘woningbehoud-tools’.
Als NHG willen we al langer consumenten eerder in het proces helpen bij (dreigende) financiële problemen. In de wereld van hypotheekachterstanden gaat het bijna nooit alleen om de hypotheekschuld, vaak zijn er veel meer schulden in beeld. En we weten dat financiële zorgen grote impact hebben op geluk en gezondheid. Het voorkomen ervan helpt niet alleen de mensen zelf, maar is ook van grote waarde voor de maatschappij. Wij streven naar structureel duurzaam woningbehoud; we willen mensen voor langere tijd echt helpen.
Door deze aanpassing van onze regelgeving bieden we geldverstrekkers en adviseurs de kans om meer en eerder te betekenen voor hun klanten. Daarnaast heeft de goede samenwerking met geldverstrekkers en adviseurs ons geholpen om continu te blijven verbeteren. We hebben bijvoorbeeld ook via uitzonderingsverzoeken veel kennis opgedaan die we nu opnemen in onze tools voor woningbehoud en onze Voorwaarden en normen. En we roepen graag alle geldverstrekkers en adviseurs op om te blijven meedenken en –doen. Zeker als je de klant(situatie) in beheer kent, dan kunnen we met elkaar de klant beter op maat helpen.
We maken het bijvoorbeeld mogelijk om niet-woninggerelateerde schulden te herfinancieren in een aanvullend leningdeel met NHG. Ook kan de geldverstrekker (eventueel als laatste redmiddel) een lening gedeeltelijk aflossingsvrij maken in box 3. Dit kan ook tijdelijk. We vangen dan een deel van het risico voor de geldverstrekker op door de borg aan te passen aan de nieuwe situatie.
Een mooi voorbeeld van meer mogelijkheden is dat altijd een job- of budgetcoach ingezet kan worden om woningbehoud te realiseren, ongeacht onder- of overwaarde. Door een breed palet aan oplossingen aan te beiden, denken wij dat de geldverstrekker en de adviseur de consument eerder en nog beter passend bij diens situatie kunnen helpen. Voor alle ins en outs met betrekking tot de woningbehoud-tools en de nieuwe Voorwaarden en normen, verwijzen we graag naar onze site.
Energielabel bepaalt leenruimte
Tot slot, twee blogs geleden schreef ik al over de nieuwe wet Tijdelijke regeling hypothecair krediet (Trhk), die toen nog in de consultatiefase was. Inmiddels is deze aangenomen en dat betekent dat energielabels van invloed zijn op de leenruimte van een consument. Je huidige energielabel bepaalt de leenruimte. Als je wilt bijlenen voor verduurzamen, dan is de leenruimte die je daarvoor krijgt ook gebaseerd op het huidige label van je woning. En dat kan oplopen tot bedragen tussen de 20.000 en 50.000 euro. Dat haalt de vrijblijvendheid om al dan niet verduurzaming in het adviesgesprek aan de orde te stellen er meteen mee af. Uit ons eigen doorlopende onderzoek constateren wij dat in 2/3e van de adviesgesprekken duurzaamheid besproken wordt. Dat zal in 2024 in elk adviesgesprek aan de orde moeten komen. En juist ook tijdens de looptijd, zeker met de winterse dagen op komst.