In deze rubriek reflecteren adviseurs op het advies dat ze het meest is bijgebleven, zelfs na vele honderden trajecten. Vandaag vertelt Stephan Schouten, bedrijfsleider/financieel adviseur bij De Hypotheker in Hoofddorp, over dat ene advies…
“Een man van 50 jaar moest zijn eigen woning verkopen nadat hij arbeidsongeschikt was geraakt en de hypotheek niet meer kon betalen. Daarna was hij bij een familielid gaan inwonen.”
“Ondertussen waren er wat betalingsachterstanden ontstaan, waardoor hij een A2-codering bij het BKR op zijn naam kreeg. Die codering zou op 1 januari 2024 verwijderd worden. Toen meneer weer hersteld was, heeft hij een baan in loondienst gezocht, in plaats van het zelfstandig ondernemerschap dat hij daarvoor had gedaan.”
Coulant
“Dit jaar is hij erin geslaagd een nieuwe woning te kopen, ondanks die A2-codering bij het BKR. De hypotheekverstrekker, die ook zijn woning daarvoor had gefinancierd, stapte hier overheen. Ze waren coulant, omdat vrij snel de A2-codering zou aflopen. Bovendien heeft de man op dit moment een goed inkomen en heeft hij spaargeld van ruim 40.000 euro achter de hand.”
“Dit is een redelijk uniek geval. De meeste geldverstrekkers gaan bij zo’n BKR-registratie niet met de hypotheekaanvrager in zee, bij 95 procent van de geldverstrekkers hoef je niet aan te kloppen. Maar deze persoon had inmiddels netjes zijn betalingsachterstanden bij de hypotheekaanbieder ingelopen, wat in zijn voordeel sprak. In de praktijk kom ik overigens zelden klanten tegen, die een A-codering bij het BKR op hun naam hebben staan.”
Niet blindstaren
“Je kunt hier als adviseur de les uit trekken dat je moet onderzoeken of er een hypotheekverstrekker is, die mensen met een A-codering accepteren. Puur op basis van de cijfers paste de hypotheek prima bij de klant en hij had ook geld achter de hand. Belangrijk is dat je iemand niet direct moet afrekenen op bepaalde omstandigheden uit het verleden, waar hij niets aan kan doen. In dit geval was dat arbeidsongeschiktheid. Ik dacht eerst dat dit een kansloos verhaal zou zijn, maar ik ben heel blij voor de klant dat dit toch is gelukt.”