Hypotheekverstrekkers constateren al sinds november 2020 veel minder betaalachterstanden. Dat mensen meer financiële ruimte hebben is een verschijnsel dat te zien is door de hele hypotheeksector. Eén oorzaak hiervoor ligt voor de hand volgens Ellen Hensbergen, directeur van MUNT Hypotheken. “Mensen hebben waarschijnlijk meer geld over dan anders door de sluiting van de horeca, wegvallen van evenementen en geen vakantie of vakantie in eigen land.” Dat is goed nieuws, in deze verder nogal uitdagende tijden.
NHG kijkt vooruit
Ondertussen denkt de NHG echter dat het aantal wanbetalingen wél weer zal toenemen door de coronacrisis. Het aantal mensen waarvoor werk en inkomen onzeker worden, zal volgens de NHG toenemen. Daarbij worden extra veel scheidingen verwacht, die ook zorgen voor meer financiële instabiliteit bij deze groep mensen.
Zodra de steunmaatregelen aflopen, verwacht NHG een piek in de wanbetalers te zien. Volgens hen is het nodig om nu al voorbereidingen te treffen. De vraag is nu of de hypotheekwereld acuut moet inspringen op dit noodscenario.
Vooral geen angst inboezemen
Marjon Geertsma, van de HypotheekAcademie ziet in haar praktijk in het Zuid-Hollandse Maasdijk tot nu toe weinig problemen. “De overheid vangt het nu op,” ziet Geertsma. “Maar als die steun afneemt dan zullen er allicht bedrijven omvallen. Ik kan me voorstellen dat de werkloosheid dan even toeneemt.”
Dan nog denkt Geertsma dat het niet nodig is om hypotheekklanten nu al angst in te boezemen. Een goed hypotheekadvies begint sowieso met het in kaart brengen van de risico’s. Hiermee wordt rekening gehouden bij het bepalen van de hoogte van de hypotheek en de maandlasten. “Dus áls mensen onverhoopt werkloos raken, dan kunnen ze dat best een tijdje uitzingen. Gelukkig is werkloosheid in veel gevallen ook tijdelijk. Dus de financiële problemen - als die er zijn - ook.” Het begint volgens Geertsma allemaal met de bewustwording dat de hypotheek betaalbaar moet blijven, wat er in de toekomst ook gebeurt. Hypotheken die op die manier zijn afgesloten maken de kans op wanbetalers veel kleiner.
Op één klant na is Geertsma de afgelopen tijd niet benaderd door mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt.
NHG is er nogal vroeg bij
In Soest leidt Véronique Borst de vestiging van De Hypotheker. Ook zij ziet vooralsnog geen klanten met betalingsproblemen en die verwacht ze ook niet direct. “Er zijn natuurlijk ook heel veel sectoren die niet worden geraakt,” meent Borst. “Dat moet je toch ook meewegen. Wat dat betreft vind ik wel dat de NHG er nogal vroeg bij is met hun voorspellingen.”
De woningmarkt is volop in beweging en een aantal geldverstrekkers stelt ook extra ‘coronavragen’, over de impact van de coronacrisis op de werkzaamheden en financiële situatie van de klant. Het kan natuurlijk zijn dat de impact dusdanig groot is, dat het een negatief heeft op de bestendigheid van het inkomen van de klant. Het spreekt volgens Borst dan voor zich dat een hypotheekadviseur dit ook met de klant bespreekt in het hypotheekgesprek. “In een aantal situaties kom je dan samen met de klant tot de conclusie dat dit misschien niet hét moment is om te verhuizen naar een duurdere woning,” vertelt Borst.
Wat haar nu wel opvalt, is dat ze het afgelopen jaar geen mensen uit de horeca, de reisbranche of de evenementenbranche heeft geholpen. “Logisch, vooral als het over een nieuwe hypotheek gaat,” stelt Borst. Maar ook heeft zij geen klanten gesproken uit die sectoren die in de financiële problemen zijn geraakt.
Borst ziet nog geen doemscenario voor de toekomst, zolang de rente laag blijft. “Ik vermoed dat we een eventuele klap straks wel kunnen opvangen. Anders dan in het verleden, lossen steeds meer mensen af op hun hypotheek. Daarnaast draaien een deel van de economie en de woningmarkt ondertussen hard door.”