Onnodige paniek over wanbetaling hypotheek

17 februari 2021 Leestijd ± 3minuten
Onnodige paniek over wanbetaling hypotheek

De Nationale Hypotheekgarantie (NHG) verwacht dat betalingsproblemen door de aanhoudende coronacrisis gaan toenemen bij mensen met een NHG-hypotheek. Zijn deze zorgen terecht of voorbarig?

Hypotheekverstrekkers constateren al sinds november 2020 veel minder betaalachterstanden. Dat mensen meer financiële ruimte hebben is een verschijnsel dat te zien is door de hele hypotheeksector. Eén oorzaak hiervoor ligt voor de hand volgens Ellen Hensbergen, directeur van MUNT Hypotheken. “Mensen hebben waarschijnlijk meer geld over dan anders door de sluiting van de horeca, wegvallen van evenementen en geen vakantie of vakantie in eigen land.” Dat is goed nieuws, in deze verder nogal uitdagende tijden.

NHG kijkt vooruit

Ondertussen denkt de NHG echter dat het aantal wanbetalingen wél weer zal toenemen door de coronacrisis. Het aantal mensen waarvoor werk en inkomen onzeker worden, zal volgens de NHG toenemen. Daarbij worden extra veel scheidingen verwacht, die ook zorgen voor meer financiële instabiliteit bij deze groep mensen. 

Zodra de steunmaatregelen aflopen, verwacht NHG een piek in de wanbetalers te zien. Volgens hen is het nodig om nu al voorbereidingen te treffen. De vraag is nu of de hypotheekwereld acuut moet inspringen op dit noodscenario.

Vooral geen angst inboezemen

Marjon Geertsma, van de HypotheekAcademie ziet in haar praktijk in het Zuid-Hollandse Maasdijk tot nu toe weinig problemen. “De overheid vangt het nu op,” ziet Geertsma. “Maar als die steun afneemt dan zullen er allicht bedrijven omvallen. Ik kan me voorstellen dat de werkloosheid dan even toeneemt.”

Dan nog denkt Geertsma dat het niet nodig is om hypotheekklanten nu al angst in te boezemen. Een goed hypotheekadvies begint sowieso met het in kaart brengen van de risico’s. Hiermee wordt rekening gehouden bij het bepalen van de hoogte van de hypotheek en de maandlasten. “Dus áls mensen onverhoopt werkloos raken, dan kunnen ze dat best een tijdje uitzingen. Gelukkig is werkloosheid in veel gevallen ook tijdelijk. Dus de financiële problemen - als die er zijn - ook.”  Het begint volgens Geertsma allemaal met de bewustwording dat de hypotheek betaalbaar moet blijven, wat er in de toekomst ook gebeurt. Hypotheken die op die manier zijn afgesloten maken de kans op wanbetalers veel kleiner.

Op één klant na is Geertsma de afgelopen tijd niet benaderd door mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt.

NHG is er nogal vroeg bij

In Soest leidt Véronique Borst de vestiging van De Hypotheker. Ook zij ziet vooralsnog geen klanten met betalingsproblemen en die verwacht ze ook niet direct. “Er zijn natuurlijk ook heel veel sectoren die niet worden geraakt,” meent Borst. “Dat moet je toch ook meewegen. Wat dat betreft vind ik wel dat de NHG er nogal vroeg bij is met hun voorspellingen.”

De woningmarkt is volop in beweging en een aantal geldverstrekkers stelt ook extra ‘coronavragen’, over de impact van de coronacrisis op de werkzaamheden en financiële situatie van de klant. Het kan natuurlijk zijn dat de impact dusdanig groot is, dat het een negatief heeft op de bestendigheid van het inkomen van de klant. Het spreekt volgens Borst dan voor zich dat een hypotheekadviseur dit ook met de klant bespreekt in het hypotheekgesprek. “In een aantal situaties kom je dan samen met de klant tot de conclusie dat dit misschien niet hét moment is om te verhuizen naar een duurdere woning,” vertelt Borst. 

Wat haar nu wel opvalt, is dat ze het afgelopen jaar geen mensen uit de horeca, de reisbranche of de evenementenbranche heeft geholpen. “Logisch, vooral als het over een nieuwe hypotheek gaat,” stelt Borst. Maar ook heeft zij geen klanten gesproken uit die sectoren die in de financiële problemen zijn geraakt. 

Borst ziet nog geen doemscenario voor de toekomst, zolang de rente laag blijft. “Ik vermoed dat we een eventuele klap straks wel kunnen opvangen. Anders dan in het verleden, lossen steeds meer mensen af op hun hypotheek. Daarnaast draaien een deel van de economie en de woningmarkt ondertussen hard door.”


Lees ook
“We zitten nu met een Funda-generatie”
De Kettingvraag

“We zitten nu met een Funda-generatie”

Elke maand beantwoordt een hypotheekadviseur een vraag van een collega, waarna deze adviseur zelf een vraag stelt aan een andere vakgenoot. Voorwaarde: ze mogen geen directe collega’s zijn. Jeroen Spreeuw is hypotheekadviseur in Velp bij Spreeuw hypotheken en verzekeringen. Vakgenoot Gerjam van der Wielen uit Duiven heeft hem per digitale postduif de volgende vraag gesteld:

Arjen Gielen: “Ongelijke toegang los je niet op door hogere NHG-grens”
Opinie

Arjen Gielen: “Ongelijke toegang los je niet op door hogere NHG-grens”

Grote groepen komen helemaal niet meer aan bod op de huizenmarkt. Arjen Gielen, voorzitter van de raad van bestuur van NHG, ziet dat starters veel minder gebruik kunnen maken van de regelingen. 

De winnaar van de Hypotheektest 2020 heeft veel parate kennis en kan goed opzoeken

De winnaar van de Hypotheektest 2020 heeft veel parate kennis en kan goed opzoeken

Honderden adviseurs spelen maandelijks mee met de kennistest op Kop/Munt. Roland Aarts van In de Hypotheekelarij uit het Brabantse Asten belandde bovenaan de ranglijst: vol trots nam hij een fles champagne en een borrelplank in ontvangst.

Dit is de hypotheekadviseur die géén advies geeft
Adviseur van de maand

Dit is de hypotheekadviseur die géén advies geeft

Dé hypotheekadviseur van de maand juli is Marjon Geertsma van de HypotheekAcademie. Zij leert haar klanten hoe ze zelf een goede beslissing kunnen nemen over hun hypotheek. 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.