Ontwikkelingen op de huizenmarkt zijn merkbaar in vele sectoren. Ook in minder voor de hand liggende branches, zoals de opslagbedrijven. Joost Kleine Snuverink, directeur van opslagbedrijf Space Winner self storage, ziet dat consumentengedrag verandert.
Veranderingen in de woningmarkt hebben directe invloed op het opslagbedrijf van Joost Kleine Snuverink: “Veel particulieren die van ons huren gebruiken onze diensten tijdens verbouwingen en verhuizingen om tussentijds hun inboedel op te slaan. Daarom merken we het ook direct als de woningmarkt aantrekt. Om een voorbeeld te geven: in Enschede, waar de woningmarkt inmiddels ook wat overspannen aan het raken is, huren particulieren steeds vaker voor een langere termijn, omdat het lastiger is een nieuw huis te kopen.”
Kleiner huis, dus meer opslag nodig
Ook andere trends in de woningmarkt zijn goed merkbaar in de opslagbranche. Zo constateert Kleine Snuverink dat men kleiner gaat wonen, zeker in de Randstad. Daarom maken mensen vaker gebruik van permanente opslag. “Ook buiten de Randstad, waar de huizenprijzen lager liggen, gaan mensen kleiner wonen. Dat merken we aan het aantal permanent gehuurde opslagplaatsen waar seizoen gerelateerde spullen worden opgeslagen, zoals ski’s, hele tuinsets en we hebben nu zelfs een boot binnen liggen. Voor deze spullen hebben mensen geen ruimte meer. Ook willen klanten de ruimte die ze wél hebben, beter benutten, zowel in de zakelijke markt als privé. Dat betekent voor ons dat archieven extern worden opgeslagen, om zo voordelig meer woon- of werkruimte te creëren.” Aangezien de boxen vroeger vooral tijdelijk werden gebruikt tijdens verhuizingen is er nogal wat veranderd in de zeventien jaar dat Kleine Snuverink actief is in de branche.
Consument steeds veeleisender
Kleine Snuverink werkt veel samen met makelaars en financieel adviseurs en merkt dat de trends die in de woningmarkt spelen vaak een-op-een terugkomen op zijn werkvloer, zeker als het gaat om de wensen van consumenten. “De consument van tegenwoordig is mondiger, verwacht meer service en meer flexibiliteit. Alles moet on demand.” De vergelijking met de snel veranderende rol van hypotheekadviseurs is snel gelegd. “Gelukkig waren wij altijd al bereikbaar voor vragen. We merken dat dit steeds meer de maat wordt. Het verwachtingspatroon van de consument is veranderd”
Aangezien de consument veeleisender wordt neemt de behoefte aan transparantie toe. Hij hoort dit vaak terug van de financieel adviseurs met wie hij samenwerkt en die opslagcapaciteit zoeken voor hun klanten. “Het grote verschil tussen de opslag- en financiële tak is wel dat de financiële tak beter gereguleerd is. Wij hebben pas sinds 2002 een eigen branchevereniging, maar daarmee zijn we er nog niet.” Transparantie zou een nog hogere prioriteit moeten krijgen, vindt Kleine Snuverink. “Ondanks dat de consument mondiger is geworden, gaat hij er gemakshalve wel vanuit dat de gehuurde ruimte ook daadwerkelijk zo groot is als beloofd. Dat is nu niet bij alle partijen het geval en dat stoort me. Waar eerder wel eens misbruik werd gemaakt van het vertrouwen van de klant in de woningmarkt, gebeurt dat nu in mijn eigen sector.”
Volop kansen online
Kleine Snuverink ziet duidelijk nog volop kansen voor de koopwoningenmarkt. “Zowel de woon- als de opslagsector bieden in principe een ontzettend low-tech product aan, maar online liggen de kansen. Het gebruik van data om gemakkelijker klanten te vinden en hen een persoonlijke service te bieden is onmisbaar. Hier liggen de mogelijkheden.”