Ouderen en starters in hetzelfde complex: “Meer bezwaren dan positieve punten”

08 juni 2023 Leestijd ± 3minuten
Ouderen en starters in hetzelfde complex: “Meer bezwaren dan positieve punten”

Elke week blikken we terug op het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector. Deze week spreken we Anne van der Hoeven van De Hypotheker Bussum over het alles-op-een-rijtje-huis, een oproep tot maatwerk en robotadvies. Hij reageert op drie stellingen.

Er is een mismatch tussen vraag en aanbod, volgens Funda-topman Joost Dop. In een nieuw soort rijtjeshuizen zouden meer mensen kunnen op minder ruimte. Op de begane grond een gelijkvloerse woning voor ouderen, daarboven twee kleine woningen voor starters bijvoorbeeld.

Stelling: Ouderen en starters in een zelfde complex onderbrengen kan de oplossing zijn voor de vastgelopen woningmarkt. 

“Het is een idyllische oplossing voor de woningnood en ik ben erg enthousiast over nieuwe ideeën, maar hier zie ik toch meer bezwaren dan positieve punten. Starters en ouderen hebben een heel ander ritme en leefsituatie. Er zal absoluut meer interactie ontstaan, maar niet iedereen heeft behoefte aan reuring.”

“Daarnaast vraag ik me af: hoe ga je dit verzekeren? Die huizen moeten dan allemaal gesplitst worden. Je hebt verschillende inboedels en de opstal zelf. Er ontstaat een soort VVE, dat kan ingewikkeld zijn. Kortom, in de praktijk is dit minder makkelijk dan het klinkt.”

 

Adfiz-directeur Enno Wiersema doet een dringende oproep aan geldverstrekkers om meer tegemoet te komen aan maatwerk bij hypotheekaanvragen.

Stelling: Aanbieders verschuilen zich achter compliance-regels die het zogenaamd onmogelijk maken om een hypotheek te verstrekken, terwijl het wél veilig kan.

“Ik ben het daar volledig mee eens." Geldverstrekkers kunnen ruimere normen verwerken in hun beleid. Dan kan er alsnog veel. Dat durven veel geldverstrekkers echter niet omdat ze eerder door de AFM op de vingers zijn getikt. Sommige geldverstrekkers hebben wel een maatwerkoplossing. Die moet je verdedigen en goed vastleggen, maar dat kan dus ook. Het is niet zo dat maatwerk niet mag. Veel adviseurs denken vooral vanuit compliance. "Natuurlijk moet je dossier in orde zijn, maar uiteindelijk gaat het volgens mij om de eindklant en diens geluk en tevredenheid.”

“Al met al zal maatwerk toenemen. Jongeren hebben geen zin om zich te binden aan een werkgever. Als je als geldverstrekker zegt dat je eerst drie jaar een vast inkomen moet hebben, dan ga je niet mee met de tijd. En ook het huisje-boompje-beestje van vroeger is niet meer zo vanzelfsprekend. Er zijn steeds meer mensen zonder relatie die samen een huis kopen. Woonvormen zijn diverser, dat moet ook wel met de huizenprijzen. Er zijn steeds meer flex situaties waardoor maatwerk vereist is.” 

 

Mensen die hun eerste huis willen kopen, kunnen de hypotheekadviseur links laten liggen en bij een robotadviseur aankloppen. Doordat er geen menselijke hypotheekadviseur aan te pas komt, is het robotadvies ook een stuk goedkoper.

Stelling: voor diepgaand advies is een adviseur onmisbaar. 

“Er is een groot verschil tussen transactie en relatie. Als je hypotheken sluit zonder te kijken naar wie je aan de andere kant van de tafel hebt zitten, dan ontstaat er geen relatie. Een robot kan een berekening maken, maar dat maakt nog geen advies. De enige juiste manier van adviseren is door een langetermijnrelatie met de klant te hebben. Dat kan zelfs meerdere generaties beslaan. Alle life events moet je doornemen, je moet de klant echt leren begrijpen en op basis daarvan een passend advies geven. Een robot kan dat niet. Je kunt dus naar een goedkope robot stappen die goed kan rekenen, maar die kan niet met jou delen hoe het is als jouw partner overlijdt of als je kinderen krijgt. Daar gaat de robot geen traan om laten.”
 


Lees ook
Lokale held, zet ‘m op!
Column

Lokale held, zet ‘m op!

Onlangs hielden we een peiling onder advieskantoren om te zien hoe zij tegen de markt aankijken, waar hun uitdagingen liggen en hoe ze handelen. Aardig wat kantoren vulden de vragenlijst in - waarvoor dank - en wij sloegen aan het analyseren. En toen schrok ik.

CPB: ‘Huiseigenaar kan tegenwoordig een stootje hebben’
Cijfers & onderzoeken

CPB: ‘Huiseigenaar kan tegenwoordig een stootje hebben’

Dat de hypotheekrente sinds vorig jaar flink is opgelopen en de huizenprijzen een dalende lijn laten zien, is volgens het Centraal Planbureau (CPB) geen reden voor paniek. Huiseigenaren en het financiële stelsel zijn het afgelopen decennium veel weerbaarder geworden tegen schokken vanuit de woningmarkt, aldus het CPB. Al zijn er nog steeds kwetsbare groepen.

Advies bij afloop rentevaste periode spaarhypotheek: “Soms lijkt stoppen de slimmere keuze”

Advies bij afloop rentevaste periode spaarhypotheek: “Soms lijkt stoppen de slimmere keuze”

Elke week blikken we terug op het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector. Deze week met Klaas Ozinga van De Hypotheker Voorburg. We vragen hem naar het dalende aantal hypotheekklachten bij Kifid, de afname van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen onder ondernemers en zijn advies bij de afloop van de rentevaste periodes van spaarhypotheken.

De definitie van goed onafhankelijk hypotheekadvies
Onafhankelijk Advies: een eerlijk gesprek

De definitie van goed onafhankelijk hypotheekadvies

Volgens Marisa Lodewijks van Ingage moet een onafhankelijke adviseur een klant gedegen informeren over alle mogelijkheden die er zijn.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.