Veel ongebonden en onafhankelijke adviseurs stoppen en verkopen hun onderneming en portefeuille aan één van een aantal zeer actief opkopende partijen. Hiermee zijn zij meteen verzekerd van een leuk pensioen. Ook daar is niks mis mee natuurlijk.
Deze opkopende partijen zijn met name gericht op het efficiënter maken van de bedrijfsvoering, het verlagen van kosten en verhogen van het rendement. Ook niks mis mee, maar ik ben het met Jurjen Oosterbaan (DFO) eens dat deze partijen het weinig hebben over de klant. De vraag is dus ook of de consument gebaat is bij deze ontwikkeling, nog los van de andere door Jurjen geschetste mogelijke consequenties.
Online leads
In gesprek met het intermediair blijkt dat zij een aantal uitdagingen heeft. Met name als kleine intermediair is het lastig te investeren in automatisering, het efficiënter maken van processen door kantoorautomatisering en het creëren van online leads.
Ook wordt na jaren advieswerk de administratieve last steeds zwaarder en ziet men vaak op tegen het activeren van het bestaande, vaak wat verwaarloosde, klantenbestand. Verkopen voor een leuke prijs is dan een mooie oplossing, zeker nu we over de piek in het hypotheekmarkt heen zijn.
Er is echter een aantrekkelijk alternatief: samenwerken. Aantrekkelijk, omdat veel adviseurs liefde voor het vak hebben en graag nog even door zouden willen gaan. En ook voor de klanten is het aantrekkelijk, omdat het bijdraagt aan de kwaliteit van de dienstverlening. Door samenwerking, met elkaar of met een grotere partij, kan er namelijk wél worden geïnvesteerd in automatisering, optimalisering van processen, actief klantbeheer en online aanwezigheid.
Klantenportefeuille wordt meer waard
Daarmee blijft je agenda gevuld en kun je je als adviseur focussen op het advies: de mogelijkheid bestaat het administratieve werk en bijvoorbeeld de binnendienstactiviteiten uit te besteden. Als extra bijkomstigheid wordt de onderneming en de klantenportefeuille meer waard en draagt het bij aan een nog beter (verlaat) pensioen. Op deze manier hoeft vergrijzing niet gepaard te gaan met een kaalslag.
Natuurlijk moeten we dan wel zorgen dat jongere adviseurs het ook aantrekkelijk vinden om als zelfstandige ondernemer het advieswerk op te gaan pakken. Dat het leuk en rendabel is, bewijzen de duizenden vergrijzende adviseurs al decennia.