Overleven in een online wereld [1]

26 mei 2016 Leestijd ± 2minuten
Overleven in een online wereld [1]

Nieuwe spelers die alles online aanbieden, klanten die steeds meer online shoppen – hoe ga je als hypotheekadviseur met de digitaliseringsslag om? In andere sectoren spelen vergelijkbare vraagstukken. We spreken verschillende ervaringsdeskundigen die hun dienstverlening aanpasten en een succesvolle businesscase wisten neer te zetten.

Bedrijven die zich niet aanpassen aan de online wereld, zullen niet overleven. Dat stelt Imre de Groot (39), accountmanager bij Vandenberg Concept, Design, Print en Online. Net als de hypotheekadviseur voelde het grafische bedrijf de afgelopen jaren de druk van omslag van offline naar online. De Groot over de transitie die zijn bedrijf de afgelopen jaren maakte van drukker naar communicatiebureau.

Hoe houden jullie het hoofd boven water?
“Er is een hoop veranderd sinds steeds meer bedrijven online hun zaken regelen. We zagen veel traditionele markten wegvallen de afgelopen jaren. Standaardproducten zoals visitekaartjes worden tegenwoordig vaak via internet ingekocht. Gelukkig zagen we deze trend vroeg aankomen. We besloten jaren geleden al dat we hier niet in mee wilden gaan en een andere koers wilden varen. We hadden ook een volledig online productiebedrijf kunnen worden. Maar de concurrentie online is killing. We hebben dit probleem opgevangen door andere diensten van ons bedrijf te laten groeien. Onze focus is echt onze relatie met de klant. Het proces vóór de productie hebben we uitgebreid door onze pijlen ook te richten op communicatieadvies en ontwerp. Ook maken we websites en kassacommercials en beheren we socialmediakanalen. We zijn niet langer een drukker, we zijn een heus communicatiebureau. En dat werkt goed. Bij een nieuwe identiteit hoort ook een nieuwe naam. Vroeger heetten we nog Vandenberg drukwerken, nu is dat dus ‘Vandenberg Concept, Design, Print en Online’.”

Wat is er op de werkvloer allemaal veranderd?
“Een nieuwe identiteit vergt ook nieuwe vaardigheden van onze werknemers. Dit betekent nieuwe opleidingen. We proberen waar mogelijk zelf onze werknemers om te scholen. Ook zoeken we steeds meer naar mensen uit het communicatievak in plaats van de grafische sector. En het klantcontactmoment vindt nu eerder plaats. We kijken echt met onze klanten naar wat ze willen communiceren en hoe deze boodschap het beste vormgegeven kan worden en welke kanalen daar het best voor gekozen kunnen worden . Omdat we bij ‘oude’ klanten nog als drukkerij bekend staan, kan dit wel eens lastig zijn. Maar dat is dan ook wel weer een uitdaging: bij deze klanten de boodschap overbrengen dat je nog meer in huis hebt dan alleen drukken.”

Heb je advies voor hypotheekadviseurs?
“De transitie van offline naar online is niet te stoppen. Alle bedrijven, ook traditionele – zoals timmermansbedrijven – moeten zich aanpassen. Rollen zullen veranderen of vervallen. Toen wij nog een drukkerij waren, werkten we voor reclamebureaus. Nu maken we zelf reclame voor klanten. Mijn advies voor anderen: of je nu volledig op die klantrelatie gaat zitten of een niche kiest, maak een keuze waar je 100 procent voor gaat.”

 


Lees ook
Verbeteren inside the box
Opinie

Verbeteren inside the box

Het was deze week in het nieuws. Prins Constantijn volgt Neelie Kroes op als ambassadeur voor innoverende start ups. Er is veel aandacht voor innovatie, ook in de financiële branche. Pleitbezorgers  rollen over elkaar heen om te bewijzen dat het hypotheekproces door robots kan worden uitgevoerd. Het credo is dat de financiële branche hiertoe groot en ‘out of the box’ durft te denken.

Reuring in het hypotheeklandschap

Reuring in het hypotheeklandschap

Amsterdammer Thomas de Leeuw (28) startte in 2015 met een compagnon Ikbenfrits.nl – gericht op het oversluiten van hypotheken. Het bedrijf groeit hard en stond onder meer Geert Schreur (64) uit Roosendaal bij met advies. Hoe ervaren beide de samenwerking? 

“Wij zijn het minst aantrekkelijke deel van de klantreis”
Dilemma

“Wij zijn het minst aantrekkelijke deel van de klantreis”

Standaardoplossing of maatwerk? Adviseur of consument? In de rubriek Dilemma is kiezen verplicht. In deze editie Gerard Keetman, desk account manager en business developer voor FlexFront, dat adviseurs ondersteunt bij het aanvragen van Munt Hypotheken. “Juist nu digitalisering een steeds grotere rol speelt, blijft de mens de verbindende factor.

Hoe gaat de hypotheekmarkt er in 2017 uitzien? [deel 2]
Opinie

Hoe gaat de hypotheekmarkt er in 2017 uitzien? [deel 2]

De redactie van Kop-Munt vraagt een aantal bekende personen uit de hypotheekwereld om hun vooruitblik te geven op de ontwikkelingen in 2017. Nico Stolwijk, Manager Belangenbehartiging bij de Vereniging Eigen Huis, is de vierde deelnemer aan onze ‘kijk op 2017’. Eerder was het eerste deel van het interview te lezen, vandaag deel 2. 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.