Overleven in een online wereld [2]

15 juni 2016 Leestijd ± 2minuten
Overleven in een online wereld [2]

Nieuwe spelers die alles online aanbieden, klanten die steeds meer online shoppen – hoe ga je als hypotheekadviseur met de digitaliseringsslag om? In andere sectoren spelen vergelijkbare vraagstukken. We spreken verschillende ervaringsdeskundigen die hun dienstverlening aanpasten en een succesvolle businesscase wisten neer te zetten.

Na de crisis van 2008 is het commerciële speelveld misschien wel permanent veranderd. Haskia Kramer, mede-eigenaar van Internoord Reizen in Groningen, stelde zichzelf toen de vraag: “Wie is mijn klant en wat wil hij of zij?” Internoord besloot de online transformatie aan zich voorbij te laten gaan en zich juist te richten op offline kwaliteiten. Een gedurfde keuze, maar achteraf wel een juiste.

Welke invloed heeft de transitie van offline naar online op jullie business gehad?
“Als er één voorloper is geweest als het gaat om de transitie van offline naar online, dan is het de reisbranche wel. We besloten  dat we niet met de massa mee wilden gaan en op die manier ook niet zouden kunnen functioneren. Na de crisis versnelde de transitie naar online en de prijs werd de bepalende factor. Dit betekende snel denkwerk van onze kant. We zijn uiteindelijk dicht bij onszelf gebleven. En dat heeft gewerkt.”

Welke keuzes hebben jullie moeten maken?
“We dacht eerst dat we ons moesten aansluiten bij de ‘grote jongens’, maar we weigerden mee te gaan in een niet te winnen prijsoorlog. We wilden namelijk echte kwaliteit en service bieden. In 2007 zijn we het beste reisbureau van Nederland geworden, precies de waardering die we zochten. We wisten dat we op het juiste pad zaten en die koers zetten we dus door. Klanten boeken bij ons vanwege onze diensten, maar ook de ‘gunfactor’ speelt een rol. Relaties en kwaliteit zijn nu onze grootste USP’s. We zitten niet vast aan afspraken. We doen alles voor de klanten en kunnen alles regelen. We hebben goed contact met hoteliers, maken onze eigen afspraken en hebben duurzame relaties. We behandelen mensen zoals wij zelf behandeld willen worden.”

Heb je advies voor hypotheekadviseurs?
“We leven in een tijd waarin mensen meer zekerheid willen. Een online platform bijvoorbeeld kan dat niet altijd bieden. Het belangrijkste in de transitie naar online, of juist niet, is dat je als bedrijf duidelijke keuzes maakt. Er zal altijd een groep mensen zijn die behoefte heeft aan meer dan alleen een online boeking. Als ik weinig tijd heb en in de supermarkt sta, koop ik ook wel eens een zakje met gesneden uitjes. Ik zou op de markt voor hetzelfde bedrag twee kilo uien kunnen kopen, maar toch kies ik er soms voor dat niet te doen. Consumenten wegen hun keuzes af. Wij begrijpen dat als klanten bij ons komen, ze iets willen wat ze niet op internet kunnen vinden. Je moet achterhalen wat hun echte wensen zijn en daarop inspelen.”


Lees ook
“Alles wat geen advies is, is ballast” (Christian Dijkhof) [deel 2]
Dilemma

“Alles wat geen advies is, is ballast” (Christian Dijkhof) [deel 2]

Workaholic of op zoek naar balans? Online of face-to-face zakendoen? In de rubriek Dilemma is kiezen verplicht. In deze editie Christian Dijkhof, voorzitter van de Organisatie voor Financiële Dienstverleners (OvFD). De brancheorganisatie voor de onafhankelijke hypotheekadviseurs, hypotheekketens en serviceproviders vertegenwoordigt meer dan vijftig procent van de intermediaire hypotheekmarkt. “Je moet tegengas durven geven; daarvoor heeft de klant je ook nodig.” Vandaag deel twee van het interview.

“Je moet geld verdienen, maar wel op een zo leuk mogelijke manier”
Adviseur van de maand

“Je moet geld verdienen, maar wel op een zo leuk mogelijke manier”

Sinds ze geen franchisenemer meer is maar voor zichzelf werkt, stappen buren, vrienden en familieleden makkelijker bij Romany Staring naar binnen. “Nu ik eigen baas ben, wordt de omzet me extra gegund. Adviseren blijft echt mensenwerk: het gaat om het persoonlijk contact.”

Moderne adviseur is ook buiten kantooruren bereikbaar
Cijfers & onderzoeken

Moderne adviseur is ook buiten kantooruren bereikbaar

Naar welke hypotheekadviseur gaat de voorkeur van Nederlanders uit? Een man of een vrouw? Jong, of liever wat ouder met veel ervaring? En moet hij/zij in het weekend bereikbaar zijn? MUNT Hypotheken onderzocht het onder ruim duizend hypotheekklanten.

Klant kritisch op kosten hypotheek
Cijfers & onderzoeken

Klant kritisch op kosten hypotheek

Ruim een derde van de hypotheekklanten (39 procent) vindt dat het geld dat men betaalt voor hypotheekadvies, niet goed wordt besteed. Dat geldt vooral voor Groningers: 69 procent van de klanten uit die provincie is ontevreden. Met name vrouwen zijn kritisch: bijna 40 procent daarvan is het oneens met de kosten van hypotheekadvies en de resultaten die de investering met zich meebrengen.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.