Reinier van der Heijden werkte van 2010 tot 2017 als algemeen directeur van Meetingpoint, het platform voor verzekeringsadviseurs. Waar HDN de verbinding legt tussen hypotheekverstrekker, verzekeraar, kredietverstrekker en intermediair, zo doet Meetingpoint dat voor verzekeraar en intermediair. “Met een hecht directieteam, RvC-leden en aandeelhouders hebben wij Meetingpoint in een veilige haven gebracht, waar zij toekomstvast verder kan bouwen.”
Volop uitdagingen
Van der Heijden ging dus op zoek naar een nieuwe uitdaging. Die kwam er in de vorm van HDN. Eind februari werd hij benaderd. “De kansen die er voor HDN liggen en wat er allemaal gedaan kan worden, daar word ik heel enthousiast van. HDN heeft jarenlang onderdak gehad bij Davinci als belangrijke leverancier van diensten voor de vereniging. Dat ging prima, maar door de enorme groei in berichtenverkeer en standaarden heeft de markt nu behoefte aan een onafhankelijker en zelfstandiger HDN. Daarom wordt een kernorganisatie met een eigen locatie opgetuigd en ingericht. Dat is direct de eerste uitdaging die ik heb.”
Maar er zijn er meer. HDN heeft een aantal berichtsoorten op de plank liggen, die nog niet volledig geadopteerd zijn door de markt. Bijvoorbeeld de mutatieberichten (MX-berichten) in combinatie met het informatiebericht (IX)’: “Als een klant een hypotheek wil wijzigen, kan de adviseur een nieuwe aanvraag doen of een mutatie opvoeren. Vooraf moet de adviseur van de laatste status van de huidige hypotheek van zijn klanten worden voorzien. Qua berichtgeving tussen distributiepartijen en geldverstrekkers kunnen beide stappen door deze berichten volautomatisch worden uitgevoerd. Hierdoor wordt het voor geldverstrekkers en distributiepartijen ook mogelijk om efficiënter actief beheer op de huidige hypotheekportefeuille te kunnen verrichten.”
Ook gaat HDN door met het verder ontsluiten van externe bronnen. “De Kamer van Koophandel, het Kadaster, Calcasa, NHG en NWWI zijn ontsloten. Daarnaast werken we nu onder andere ook aan het project Handig! waarbij we in samenwerking met IG&H en andere ketenpartijen het UWV ontsluiten als externe bron. Maar er zijn nog legio andere bronnen, die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de gehele keten. Met iedere bron die we ontsluiten, faciliteren we voor iedere bij HDN aangesloten partij haar processen. Het gebruik door de keten kan nog verder op poten worden gezet, waarbij verbinding het toverwoord is.”
Stekkerdoos
Zijn voorganger, Dorine van Basten, gaf het in haar afscheidsinterview op Kop-Munt al aan: HDN is in een nieuwe fase terechtgekomen, waar ook een nieuw type leider bij hoort. Iemand die zich meer op de technologische ontwikkelingen en communicatiestandaarden richt. Welke plannen heeft Van der Heijden op dat gebied? “Er zijn volop technische innovaties waar we over nadenken, zoals blockchain, maar ook de implementatie van nieuwe wetgeving zoals op het gebied van privacy en security. HDN zal altijd blijven nastreven om de keten nog effectiever en efficiënter te laten functioneren. HDN is het kruispunt tussen geldverstrekkers en distributiepartijen. Of misschien beter een grote stekkerdoos, die de hele keten met elkaar kan verbindt.”
Voelsprieten in de markt
Aan de andere kant gaf Van Basten ook een advies dat meer gaat over de softe kanten van het werk: ‘zorg ervoor dat je je voelsprieten goed in de markt houdt en blijf investeren in de samenwerking met directe en indirecte stakeholders. HDN heeft een unieke positie in de markt, maar het is wel belangrijk zichtbaar te blijven om zo te voorkomen dat partijen allemaal het wiel zelf gaan uitvinden.’ Van der Heijden herkent zich sterk in dat advies. “Ik ben het liefst iemand die bij partijen over de vloer komt en hoort wat zij vinden. Ik neem haar tip graag ter harte. Het is een wijze les en ook zeker de manier waarop zij dat altijd heeft gedaan. Met iedereen die op de Algemene Ledenvergadering was (waar Van Basten het stokje overdroeg aan haar opvolger, red.), wil ik binnen drie maanden kennismaken. Dat zullen gesprekken zijn met onder meer geldverstrekkers, distributiepartijen en financieel adviseurs om het gevoel te krijgen wat er leeft, wederzijdse verwachtingen uit te spreken en na te gaan wat er goed gaat bij HDN en wat we kunnen verbeteren. Het beeld dat daaruit naar voren komt vormt de basis voor het plan van aanpak waarmee we aan de slag gaan. In de tussentijd zitten we niet stil bij HDN en voeren we de zaken uit die we in ons jaarplan hebben opgenomen. ”
Versnellen
Van der Heijden is dus een bekende in de platform-business, maar nog minder thuis in de hypothekenmarkt. Daarvoor kan hij steunen op Denise Kreft, adjunct-directeur bij HDN, die door haar ervaring bij de Hypotheker de hypotheekbranche inhoudelijk goed kent. “Platforms moeten de partijen in de keten verbinden”, vindt hij. “Hoe kan het platform zowel voor de distributiepartijen, geldverstrekkers, hypotheekadviseurs en vooral voor de consument het beste functioneren? Alles is er bij HDN op gericht dat een consument die bij een financieel adviseur binnenloopt, zo snel mogelijk zekerheid heeft over zijn financiële producten zoals een hypotheek, overlijdensrisicoverzekering en/of consumptief krediet. That’s it. Daar zit een hele wereld van technologieën en een juridische context achter. Hoe kunnen we dat versnellen? HDN zal dit trouwens altijd vanuit de geldverstrekker en het distributiekanaal regelen en nooit rechtstreeks met de consument communiceren.”
HDN wil het bemiddelingsstuk van de adviseur dus zo simpel en glad mogelijk laten verlopen, zodat er meer tijd overblijft voor het advies. Hoe kunnen zij de bemiddeling efficiënter inrichten via het HDN-berichtenverkeer? “De adviseur kan zelf via HDN (al dan niet via een geldverstrekker), brondata ophalen bij de door HDN ontsloten bronnen en daarnaast de consument voor de adviesafspraak al vragen om zelf documenten en eventueel gegevens te ‘uploaden’ op een portal. De gesprekstijd kan dan beter benut worden. Aan de andere kant kun je onderscheid creëren naar wat de klant zelf wil; de ene klant is meer zelfredzaam dan de ander.”
Door een verdere toename van digitalisatie zal ook de communicatie tussen consument, hypotheekadviseur en geldverstrekker verder toenemen. Het standaardiseren van deze onderlinge communicatie is een must om te voorkomen dat men elkaar niet meer verstaat. Zie daar de toegevoegde waarde van HDN, aldus Van der Heijden.