Bij Hofmans thuis ging het vroeger aan de eettafel regelmatig over de bezigheden van vader. “Dat vond ik hartstikke mooi. Wat hij had meegemaakt in zijn gesprekken, wat hij had geregeld, hoeveel klanten hij had geholpen. De keuze was dan ook snel gemaakt. Ik zit nu zeventien jaar in het vak en doe dat met veel plezier. Werken in de hypotheek- of financieel adviesmarkt is gewoon hartstikke leuk.”
Wat maakt het dan zo leuk? “Het contact met je klanten. Mensen leggen hun hele hebben en houden bij mij op tafel. Je vraagt van die mensen het vertrouwen om jou alles te vertellen. Kijk, contact met klanten heb je ook bij een bakkerij, maar dat is anders. Dit gaat dieper.”
Naar de mens kijken
Goed contact leidt tot een advies op maat. Wet- en regelgeving staan dit alleen soms in de weg. Er wordt soms te weinig naar de klant gekeken, vindt Hofmans. “Soms zijn de vele regeltjes in de hypotheeksector niet in het belang van de klant of zorgen ze voor onnodige vertraging. Wij hebben contact met de klant. Wij weten echt wat er speelt. De geldverstrekker communiceert alleen met mij. Die beseft zich niet altijd dat er nog een klant achter zit.”
“De eerste stappen voor persoonlijker advies worden nu gezet. Sommige geldverstrekkers wegen de persoonlijke situatie beter mee in een hypotheekverstrekking. Ik zou het gaaf vinden als adviseurs daar in de toekomst meer vrijheid in krijgen. Dat geldverstrekkers echt durven te zeggen: ik vertrouw de adviseur.”
Binnen nu en tien jaar
“Ik denk niet dat het tekort aan huizen wordt opgelost binnen nu en tien jaar. Bouwen blijkt lastig. Het bezit van een huis wordt schaars. De prijzen zullen blijven stijgen in de komende jaren, dus het bezit van een huis moet je koesteren."
Dat het aantal transacties op de woningmarkt minder wordt, betekent dat er meer ruimte is voor ander financieel advies. “Het bespreken van verduurzamen en het opbouwen van vermogen bijvoorbeeld. Het beheer wordt belangrijker. Er is nu meer tijd voor het bouwen aan goede klantrelaties.”
Op de tennisbaan
Hofmans probeert ook buiten zijn kantoor aan die relaties te werken. Bijvoorbeeld op de tennisbaan. “Met mijn tennisvereniging heb ik de afspraak gemaakt dat zij een bedrag krijgen voor elk lid dat bij mij een contract afsluit. Zo kan ik de sportvereniging ook weer helpen.”
“Ik heb mijn kantoor ook bewust gevestigd in een gebouw met veertien andere bedrijven. Er zit bijvoorbeeld ook een makelaar in het pand. Als een van ons een vraag heeft, lopen we gewoon even bij elkaar binnen. Er moet wederzijds vertrouwen zijn dat iemand goed wordt geholpen als je diegene doorstuurt. De lijntjes zijn heel kort. Als je elkaar helpt, dan word je daar allemaal beter van.”
Het is een duidelijk terugkerend thema als je Hofmans hoort praten. “Mensen helpen, dat is wat ik leuk vind. Samen kom je verder dan wanneer je het alleen doet.”