Spijt door een (te) hoge aankoopprijs?

01 september 2020 Leestijd ± 4minuten
Spijt door een (te) hoge aankoopprijs?

Hoe voorkomt een hypotheekadviseur dat mensen achteraf spijt krijgen van een hoge aankoopprijs voor hun woning? We vragen het aan Liza Luesink, directeur van gedragsveranderingsbureau Duwtje.

Bijna een kwart heeft spijt?

 

Uit eigen onderzoek van Kadasterdata.nl blijkt dat een kwart van de Nederlanders ontevreden is over hun koophuis. Vaak is de reden - voor een groot deel van de ondervraagde huiseigenaren - een te hoge aankoopprijs.

Nu is het onderzoek door Kadasterdata.nl wellicht niet groot genoeg om representatief te zijn voor de hele Nederlandse markt. Maar, achteraf spijt hebben van een hoge aanschafprijs is iets dat (veel) vaker voorkomt, niet alleen bij koophuizen. Hoe kunt u hier het beste mee omgaan als adviseur?

 

Winnen of verliezen

 

We leggen de kwestie van de spijtoptanten voor aan gedragsdeskundige Liza Luesink. “Het is natuurlijk een feit dat de huizenprijzen nu hoger zijn dan een paar jaar geleden. Mensen kunnen daarvan balen, omdat ze denken dat ze iets zijn misgelopen. Dan nog, is het gewoon wat het is; huizenprijzen zijn hoog. Dat zullen hypotheekadviseurs als geen ander goed uitleggen aan hun klanten.” 

Of er zaken zijn waar de hypotheekadviseur daarbij nog beter op kan sturen? “Ja zeker,” denkt Luesink. “Je kunt verder gaan dan alleen de financiële  gezondheid en wensen checken van je klant. Daarbij is spijtaversie, of afkeer van spijt een heel handig middel. Wanneer je mensen van tevoren goed laat nadenken over de dingen waar ze eventueel spijt van krijgen, kunnen ze vaak een betere beslissing nemen. Eigenlijk iedereen heeft namelijk een hekel aan verliezen. De wens om te winnen, of om een huis uit de markt te pakken voordat andere gegadigden dat doen, is sterk. Maar, de gedachte dat je daarbij ‘verlies kunt lijden’ is vaak nóg sterker. ”

 

Test uzelf, houdt u van verlies?

 

Het Nibud heeft een publicatie over financieel gedrag en psychologische principes. Daar komen onderstaande vragen uit, die laten zien of iemand financieel verlies probeert te mijden.
 

1.    Stelt u zich de volgende situatie voor. Bij een spel krijgt u de keuze tussen twee opties:
A) U verliest zeker weten 90 euro.
B) U maakt 90% kans om 120 euro te verliezen.
 

2.    Stelt u zich de volgende situatie voor. Bij een spel krijgt u de keuze tussen twee opties:
A) U wint zeker weten 90 euro.
B) U maakt 90% kans om 120 euro te winnen.
 

Voor welke optie koos u zelf? Bij beide vragen koos het grootste deel van de deelnemers aan het onderzoek voor de meest veilige optie - waarbij de kans op verlies het kleinst is. Dit toont aan dat spijtaversie een krachtig middel is, zelfs als er een optie is waarbij meer gewonnen kan worden.

 

Laat mensen even stilstaan bij hun spijt

 

Om te voorkomen dat mensen alsnog spijt gaan krijgen van het aankoopbedrag, kan het helpen wanneer mensen van tevoren nog eens goed stilstaan bij het bedrag wat zij gaan lenen volgens Luesink. “Wat zijn de maandlasten en wat betekent dat concreet ten opzichte van bijvoorbeeld de huidige situatie? Laat mensen dan ook stilstaan bij het feit dat een huis in de toekomst niet persé meer waard hoeft te zijn dan nu.” 

De combinatie van spijtaversie en vooraf goed nadenken over de toekomstige situatie werkt in het voordeel van de klant, vindt Luesink. “Hierdoor kunnen mensen vaak een betere (meer reële) beslissing nemen over de hoogte van de aankoopprijs. Geef mensen daarvoor echt de ruimte.”

Spijt voorkomen is bijna een voorwaarde om een tevreden klant te krijgen die vervolgens weer terugkomt, volgens Luesink. “Als mensen achteraf ontevreden zijn over het aankoopbedrag van hun huis, is de kans groot dat ze niet zichzelf, maar bijvoorbeeld de adviseur hiervan de schuld geven. We hebben namelijk de neiging om ons ego te beschermen: succes hebben we aan onszelf te danken en falen komt door de ander (dit heet de self-serving bias). Maar, als je mensen actief hebt laten nadenken over waar ze mogelijk spijt van krijgen, kunnen mensen zich dit vaak nog herinneren. Dan komen ze ook een volgende keer weer bij je terug voor advies."
 


Lees ook
‘Bij hittebestendige woningbouw horen groene tuin en groene omgeving’

‘Bij hittebestendige woningbouw horen groene tuin en groene omgeving’

Nederland zal naar verwachting steeds vaker te maken krijgen met hittegolven. De snelle oplossing is om airco of een ander koelsysteem te installeren. Veel beter is om bij het ontwerp direct al rekening te houden met extreme weersomstandigheden, zegt directeur Harwil de Jonge van Heijmans Vastgoed. Daarbij gaat het niet alleen om de woning, maar ook om de tuin en de publieke ruimte.

De fitte financial: Edo van de Burgwal

De fitte financial: Edo van de Burgwal

In deze zomerse rubriek vertellen mensen uit de financiële wereld wat ze doen om fit te blijven. Deze week Portfolio Manager bij MUNT en fanatiek hardloper Edo van de Burgwal.

Chris, waarom zo’n (ongelofelijke) haast?
Vraag het Chris

Chris, waarom zo’n (ongelofelijke) haast?

De woningmarkt blijft maar doorstromen. Hoe vangen we dit op in de hypotheekwereld? Chris Oosterling is commercieel directeur van MUNT Hypotheken. Hij gaat nog even wat dieper in op de kwestie.

Wij zijn op zoek naar u

Wij zijn op zoek naar u

U bent de expert als het gaat om hypotheken en daarom willen we u ook graag het woord geven.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.