Deze hypotheekadviseur heeft het ‘niet druk’
De hypotheekadviseur van de maand augustus heeft het niet druk. Wat is er aan de hand bij Simon Hulsman?
Toen de coronacrisis toesloeg moesten adviseurs over op digitaal werken. Voor ondertekening van stukken zoals hypotheekoffertes bood de digitale handtekening uitkomst. Nu de acute crisis voorbij is, vallen sommigen terug in hun oude gewoonten, ziet directeur Jeroen Oversteegen van de Nationale Hypotheekbond
Direct na de lock-down maatregelen was er dringend behoefte aan een alternatief voor de fysieke handtekening, vertelt Oversteegen. “Voor het ondertekenen van het dienstverleningsdocument vielen adviseurs terug op e-mail of fax. Voor hypotheekaanbiedingen was dat niet voldoende. Aanbieders eisen een echte verificatie van de identiteit van de klant.”
De Nationale Hypotheekbond introduceerde Webdelen.nl, een tool voor face-to-face hypotheekadvies via het web. Voor het vervolgtraject bood het Ondertekenen.nl als oplossing. Hiermee kan de adviseur zijn klanten via hun laptop, tablet of smartphone een rentevoorstel of hypotheekofferte laten ‘ondertekenen’. De Nationale Hypotheekbond werkt hiervoor samen Evidos.
Oversteegen legt uit hoe het in de praktijk werkt: “De adviseur ontvangt van de hypotheekaanbieder een PDF en zet deze klaar in een digitale omgeving. Vervolgens stuurt hij een mailtje naar de klant. Die logt in en ondertekent in die omgeving: via een SMS tan-code, iDeal-verificatie of een krabbel via touch. Een extra identificatie kan gebeuren via iDin, E-herkenning of DigiD. Zo is honderd procent zeker dat de klant echt de klant is.”
Het advieskantoor kan volgen welke documenten al zijn bekeken en ontvangt de PDF’s zodra deze zijn ondertekend, samen met een transactiebon. Daarop staat alle verzegelde informatie die als rechtsgeldige bewijslast kan dienen.
Nu de acute crisis voorbij is, ziet Oversteegen dat het gebruik van de digitale handtekening weer afneemt. “Gelukkig voor de gezondheid van Nederland mogen we weer naar buiten en kunnen klanten weer bij de kantoren langsgaan. Ik merk dat adviseurs het prettig vinden hun relaties fysiek te ontmoeten voor het zetten van de handtekening. Hierdoor vervallen veel adviseurs weer in hun oude patroon. Sommige klanten zullen dat waarderen, van andere kan ik me voorstellen dat ook deze stap in het proces prima digitaal mag gebeuren.”
Wat bijdraagt aan de terugval is dat er nog geen standaard bestaat voor de digitale handtekening. Dat maakt het er, zeker voor de onafhankelijk adviseur, niet gemakkelijker op. Sommige aanbieders hebben een eigen systeem, andere accepteren ook digitale handtekeningen via een derde partij, mits die is goedgekeurd. Ondertekenen.nl is er daar een van.
“Partijen die meer gericht zijn op online, lopen er tegenaan dat niet bij iedereen dezelfde standaard is geïmplementeerd. Bij gebrek aan standaardisering moet je als adviseur iedere keer nadenken of de betreffende partij een digitale handtekening accepteert op de offerteaanvraag, of niet.”
Oversteegen denkt dat de coronacrisis de definitieve overstap naar de digitale handtekening wel dichterbij brengt. Nu adviseurs en aanbieders min of meer werden gedwongen deden ze versneld ervaring op. “Die trein gaat niet meer stoppen. Ik voorzie dat de meeste hypotheekaanbieders aan boord komen. Een handtekening zetten is een belangrijk onderdeel van de dienstverlening. Dan zou het raar zijn dat de klant bijna alles digitaal kan doen, maar voor een handtekening nog fysiek ergens naartoe moet”, concludeert hij.
De hypotheekadviseur van de maand augustus heeft het niet druk. Wat is er aan de hand bij Simon Hulsman?
De woningbouw had begin 2020 al last van een scherpe terugval in het aantal nieuwe bouwvergunningen. Daar kwam dit voorjaar de coronacrisis overheen. Daardoor dreigde de vergunningverlening spaak te lopen. Gemeenten hebben gedigitaliseerd en daarmee een doemscenario voorkomen. Tegelijk ligt de vergunningverlening nog ver onder wat er volgens brancheverenigingen nodig is om de woningnood het hoofd te bieden.
Op Prinsjesdag heeft de overheid een flink pakket nieuwe maatregelen aangekondigd. De overdrachtsbelasting verandert voor starters en beleggers, er zijn veranderingen aan de inkomstenbelasting. Wat is er in al die regels belangrijk voor hypotheekadviseurs? We zetten het op een rij.
Het is misschien niet het meest sexy onderwerp voor uw klanten, maar wel iets dat veel geld kan schelen: de looptijdrente.