“Ik werkte eerst voor een diervoederbedrijf, maar op 53-jarige leeftijd heb ik een carrièreswitch gemaakt. Mijn schoonzoon inspireerde mij te gaan doen wat ik leuk vind. Hierdoor heb ik besloten om voor mijn eigen geluk te gaan. In de afgelopen vier jaar heb ik mij doorontwikkeld tot overwaardespecialist, verhuurhypotheekadviseur. Ik help ondernemers, vermogende en hoogopgeleide particulieren. In de praktijk krijg ik veel voldoening uit het geven van een goed advies en een maatwerkconstructie verzinnen die het beste bij de klant past.”
“In de beginfase van mijn werk als hypotheekadviseur hielp ik vooral mensen van van huur naar koop. Tegenwoordig help ik juist mensen met het minder afhankelijk worden van inkomen uit loondienst of onderneming en het opbouwen van een mooi pensioen. Door de komst van de verhuurhypotheek is het investeren in vastgoed voor een breder publiek toegankelijk geworden. Door de doelgroepen, waar ik mij op focus, en de aard van mijn activiteiten ontstaan er leuke, nauwe samenwerkingen en projecten.”
Discriminatie op de huizenmarkt
“Eén van mijn eerste klanten heb ik geholpen van huur naar koop. Dat is het traject dat mij het meest bij staat. Poolse ondernemers die de Nederlandse taal niet helemaal beheersten en een achterstand op de kopersmarkt ondervonden. Dit was mijn eerste ervaring met discriminatie op de huizenmarkt. Nadat mijn klanten telkens 'nee' te horen hadden gekregen, heb ik zelf de stoute schoenen aangetrokken en de makelaar gebeld met een mooi bod. En met succes.”
“De klanten moesten een dubbele horde nemen: taalproblemen en het aantonen van voldoende inkomen. Ze toonden heel grote dankbaarheid toen het gelukt was. Ze kregen een enorme besparing in de maandlasten en ze waren superblij met hun eigen plekje onder de zon. Ik ben daarna zelfs op Poolse taalles gegaan.”
Ergens je tanden inzetten
“Wat andere adviseurs van deze casus kunnen leren? Doorzetten en je tanden ergens inzetten loont. Soms moet je even de telefoon oppakken en wat telefoontjes plegen. Met een goed verhaal en onderbouwing is er heel veel mogelijk. Het begrijpen van mensen en hun individuele uitdagingen begint met een goed gesprek. Het aanpassen aan aan het niveau van de klant heb ik hiervan ook meegenomen. En gebruik begrijpelijke taal.”
“Communicatie en verwachtingen managen, is enorm belangrijk. Alle stakeholders in een hypotheektraject - en dat zijn er nogal wat - willen weten waar ze aan toe zijn. Strak in de communicatie zitten, is écht de sleutel tot succes.”
Alwin Langerak werkt bij Bliss Hypotheekadviseurs.