“Er meldde zich iemand die een boerderij met woonbestemming wilde aankopen. De vorige bewoners woonden er, dus ik verwachtte daar geen spannend dossier. Wel hadden vroegere bewoners met de buren middels ruilverkaveling wat grond herverdeeld. De boerderij had daardoor een klein stukje grond voor agrarische bestemming en een snippertje groen dat door een weg gescheiden was van het erf. Ik schonk er geen bijzondere aandacht aan, alles was naar mijn idee in orde. Totdat de geldverstrekker, die normaal gesproken agrarisch accepteert, de aanvraag niet draaide.”
“De vraag kwam of we het stukje grond aan de overkant van de weg uit de aankoop wilde laten. Het is gissen naar de echte reden, was het omdat de grond niet aaneengesloten was, of omdat de bestemming niet meer overeen kwam? Onderaan de streep was er geen hypotheek. Mijn les was simpel: een betere voorbereiding ten aanzien van de bestemming had veel onduidelijkheid gescheeld. Maar ik denk wel dat een ritje van de geldverstrekker naar de woonplek alles in orde had gemaakt. We zijn uiteindelijk met het hele dossier naar een andere verstrekker gegaan en daar lukte het gelukkig wel, maar niet zonder wat klam angstzweet.”
Meer gevoel bij hypotheekadvies
“Het grootste verschil met mijn eerste baan als binnendienst adviseur schadeverzekeringen, is dat bij hypotheekadvies veel meer gevoel komt kijken. Het kopen van een huis maakt behoorlijk wat emoties los. Mijn gesprekken draaien om het idee dat goed advies en gedegen keuzes essentieel zijn. Het is voor veel klanten leuker om met de inrichting van de nieuwe woning bezig te zijn dan uitgebreid over de hypotheek te praten. Gelukkig lukt het me vaak mijn klanten het belang van een goed hypotheektraject te laten zien. Vervolgens fungeer ik voor alle vragen de eerstelijns vraagbaak.”
“Het afgelopen jaar gebeurde vrijwel alles online, daardoor kon ondanks corona alles gewoon doorgaan. Het is stevig aanpoten, want je plant zomaar meer video- en telefoongesprekken in dan je hiervoor aan fysieke afspraken zou hebben. De basis van dit werk is gewoon je stinkende best doen. Iedereen wil snel geholpen worden, maar ze willen vooral een gids. Mensen vertrouwen op je en daardoor ligt de verwachting altijd hoog. Iedere maandag doe ik mijn laptop open met minimaal 40 nieuwe mails.”
Kritisch op communicatiekanalen
“Ik ben om die reden bewust kritischer op de communicatiekanalen, om te voorkomen dat mensen mij persoonlijk 24/7 gaan bellen, mailen of whatsappen. Ik probeer het aantal kanalen te beperken, om zo ook te voorkomen dat ik het werk teveel naar huis meeneem en het overzicht in een dossier kan bewaren. Ik besef goed dat een huis kopen een gewichtig proces en life-changing event is. Daar moet ik bewust een uitknopje op zetten, anders blijf ik ermee bezig. Een absolute valkuil.”
“De digitale manier van werken vind ik overigens een zegen. Ik snap niet dat er nog geldverstrekkers zijn die bijvoorbeeld op papier ingevulde declaraties voor het bouwdepot willen ontvangen. Er is een digitalisering in de dienstverlening bij het intermediair en tegelijkertijd zie je ook een soort stilstand bij andere partijen. Als adviseur zit je daar middenin en moet je er maar mee dealen.”
Dieter Huisken is als adviseur werkzaam bij De Hypotheker Deventer en De Hypotheker Raalte