Tijd om bureaucratische muren omver te werpen

08 maart 2023 Leestijd ± 3minuten
Tijd om bureaucratische muren omver te werpen

Het aantal hypotheekaanvragen per maand is van 70.000 naar 30.000 gezakt, zo blijkt uit recente cijfers van HDN. Dat betekent dat adviseurs meer tijd hebben, net als acceptanten. 

Deze tijd zou door sommige geldverstrekkers goed gebruikt kunnen worden om het klantbelang beter in de gaten te houden. Recent hebben wij een verhoging aangevraagd bij een bekende verzekeraar die ook hypotheken verstrekt. Normaalgesproken is dat zelfs voor de meest rustige adviseur met een gemiddeld lage hartslag een zenuwslopend proces. Nu ging het nog wat verder en belandden we in een bureaucratisch moeras.  
 
Wat was het geval? Een vaste klant wil zijn bestaande hypotheek verhogen om een verbouwing te financieren. We nemen gezamenlijk het proces door en dienen vervolgens de aanvraag in voor een verhoging van 70.000 euro op de al lopende hypotheek van 287.000 euro. De klant sloot deze hypotheek bij ons op kantoor af in 2019 en heeft een verzamelinkomen van bijna een ton. Documenten worden geüpload en de eerste beoordeling vindt plaats.

Meneer is bij zijn werkgever, waar hij in januari 2021 gestart is, in 2022 van vier naar vijf dagen per week gegaan. Daarnaast heeft hij dit jaar een salarisverhoging gehad. Hierdoor kloppen de cumulatieven op de loonstrook niet met het bruto maandsalaris.  

“Dat is beleid!”

Gevolg is dat de acceptant aangeeft dat het beleid is dat we de loonstroken van het afgelopen half jaar moeten hebben. Dat klinkt logisch, al zou een verklaring van de werkgever ook kunnen volstaan. Daarnaast worden we gevraagd af- en bijschrijvingen van het afgelopen jaar van de klant te overhandigen omdat er eventueel leningen kunnen zijn. Als ik vraag waarom we dit moeten aanleveren, is het antwoord: “Dat is beleid!” Niemand kan ons uitleggen waarom. Gevolg: de klant is pissig op de geldverstrekker en levert voor de zekerheid alles van anderhalf jaar aan.  
 
Daarnaast moest er niet alleen een door de NWWI-gevalideerd taxatierapport komen voor 750 euro, de taxateur moest ook nog eens los verklaren dat de verbouwing van 65.000 euro een waardevermeerdering van 70.000 euro zou opleveren.
 
Toen kwam er nóg een nieuwe eis: de klant stond ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als zzp’er - dat was een eenmanszaak waar hij al zo’n zes jaar niets meer mee had gedaan. De eerste acceptant gaf aan dat de aangifte inkomstenbelasting voldoende was, maar de tweede acceptant wees dat af. De klant moest toen snel jaarrekeningen laten opstellen van de afgelopen drie jaar.   

Muren van de verzekeraar

We liepen dus constant tegen bureaucratische muren op bij deze verzekeraar-hypotheekverstrekker. Totdat een interne accountmanager de zaak oppakte. Die zag ook hoe tenenkrommend deze aanvraag verliep binnen zijn eigen organisatie. Pas daarna liep de communicatie zoals het zou moeten. Even bellen om iets te verifiëren. Gezamenlijk kijken naar de oplossing en de klant blij maken. Hij heeft ervoor gezorgd dat we weer graag aanvragen indienen bij deze partij.  
 
Laten we zowel aan tafel met de klant als vanuit de rol van acceptant niet de persoon achter een dossiernummer vergeten. Dit zijn mensen die hun hele hebben en houden in onze handen stoppen. Zorg voor open communicatie en denk mee hoe we de klant kunnen helpen om zijn of haar hypotheek rond te krijgen.  


Lees ook
Inflatie en de gevolgen voor de hypotheekmarkt
Cijfers & onderzoeken

Inflatie en de gevolgen voor de hypotheekmarkt

Met dalende energieprijzen en druk van de Europese Centrale Bank (ECB), zou je verwachten dat de inflatie daalt. Maar in februari steeg de inflatie juist in heel Europa. Ook in Nederland nam de inflatie toe van 7,6% in januari naar 8% in februari.  Sjoerd van Dijck, analist Investor Relations bij DMFCO, legt uit hoe dat komt, wat de toekomst brengt en wat de gevolgen zijn voor de hypotheekmarkt.

Financiële kwetsbaarheid groeit: “Jonge gezinnen hebben maximaal gefinancierd”

Financiële kwetsbaarheid groeit: “Jonge gezinnen hebben maximaal gefinancierd”

Elke week bespreken we het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector met een adviseur. Deze week Jeroen van Grinsven van NBG over de groeiende financiële kwetsbaarheid van Nederlanders, ouderwetse standaard leennormen en de meeneemregeling. 

Honderd klanten aanschrijven levert zeker acht betaalde adviesgesprekken op
Column

Honderd klanten aanschrijven levert zeker acht betaalde adviesgesprekken op

Op hypotheekevents wordt telkens uitgebreid gesproken over de ‘noodzaak’ om over data te beschikken voordat je actief beheer kunt uitvoeren. Maar is dat werkelijk nodig? De ervaring leert van niet. 

De oude vrienden van Nicolaas Pierson maken starters blij
Column

De oude vrienden van Nicolaas Pierson maken starters blij

In het jaar 2023 is heel Europa afgestapt van de hypotheekrenteaftrek… Heel Europa? Nee! Een klein land, gerund door onverzettelijke politieke partijen, blijft dapper weerstand bieden aan de Brusselse overheersers.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.