Maxim houdt zich onder andere bezig met het analyseren van de hypotheekmarkt. Met zijn inzichten probeert hij het hypotheekproces te versnellen en verbeteren.
Wat doe je als business analist?
“Business analist is best een breed begrip. Voor mij houdt het in dat ik voor de helft bezig ben met projectmanagement, waarbij een belangrijk onderdeel de vertaling van grote wijzigingen naar ons systeem is. De andere helft besteed ik aan het ondersteunen van ons managementteam door marktanalyses, inzichten en trends die gaande zijn.”
Wat is voor jou belangrijk bij implementatie van wijzigingen?
“Al mijn procesvoorstellen moeten goed worden ingeregeld. Daar waak ik over. Bijna alle voorstellen komen trouwens rechtstreeks vanuit de markt. Het zijn vaak adviseurs die bepaalde zaken via onze relatiemanagers of onze afdeling operations aankaarten. Ik vertaal die zaken vervolgens in een memo en zodra die worden goedgekeurd kunnen we het proces weer een stukje beter maken.”
Op welke prestatie ben jij het meest trots het afgelopen jaar?
“De nieuwe offerte. Daar ben ik wel echt blij mee.”
Waarom?
“Veel verstrekkers hebben dezelfde generieke offertes. Deze zijn vaak niet te begrijpen. Dit is echt een pijnpunt in de markt dat onze relatiemanagers vaak hoorden van adviseurs. Offertes stonden voorheen vol met lastige woorden en er ontbrak een logische volgorde. Ik ben anderhalf jaar bezig geweest om dit probleem te tackelen.”
Wat zijn de verbeteringen die nu zijn doorgevoerd?
“De nieuwe offerte is makkelijker te lezen en er is nu sprake van een logische volgorde. Ook is de offerte nu in een MUNT-stijl gegoten. Dat betekent naast simpel en snel dat het er grafisch aantrekkelijk uit ziet. We vonden het gek dat de offerte nog niet overeenkwam met onze andere uitingen en brieven.”
Wat vind je in die anderhalf jaar allemaal op je weg?
“Het ontwikkelen van die offerte is een ingewikkeld proces. Ik heb hiervoor met onze Risk-afdeling samengewerkt en juristen hebben veelvuldig scherp meegelezen. Bij het opstellen en het maken van aanpassingen in een offerte moet je namelijk niets aan het toeval overlaten.”
Lag het aan de juristen dat het zo lang heeft geduurd?
“Nee hoor! Die waren er vooral bij om alles zorgvuldig te laten verlopen. Het was een groot project omdat we niet één maar veel meer varianten hebben ontwikkeld voor de nieuwe offerte. Eigenlijk hebben we het nieuwe product toepasbaar gemaakt op iedereen die bij MUNT iets aanvraagt.”
Waarom is dat nodig?
“Standaard kreeg iemand die net was gescheiden en zijn of haar partner uitkocht op de hypotheek een offerte met de introductietekst: gefeliciteerd met uw nieuwe hypotheek! Je kan je afvragen of dat op zo’n moment altijd de juiste tekst is. Nu hebben we voor iedere situatie een geschikte tekst gemaakt en dat is wel heel fijn.”
Wat ga je in 2022 doen?
“Binnen MUNT lopen er veel duurzaamheidsprojecten en wat duurzaamheid betreft trek ik de kar op veel fronten. Veel ambities zijn niet perse morgen behaald. Klanten, adviseurs en geldverstrekkers in beweging krijgen en nóg meer doen op het gebied van duurzaamheid is één van mijn grote persoonlijke uitdagingen voor volgend jaar.“