Twee jaar later

19 september 2016 Leestijd ± 3minuten
Twee jaar later

One of the guys mogen we ze niet noemen, maar nat achter de oren is MUNT Hypotheken toch ook zeker niet meer. Vandaag viert de hypotheekaanbieder zijn tweede verjaardag. De redactie interviewde Menno Luiten, verantwoordelijk voor marketing en distributie, over de behaalde mijlpalen en de ambities voor het komende jaar.

Vanwege het tweejarige bestaan interviewt de redactie bij wijze van uitzondering MUNT Hypotheken, uitgever van Kop-Munt. Menno Luiten zit er ontspannen bij. Hij heeft dan ook een mooi verhaal te vertellen, zegt hij. Geef hem eens ongelijk: binnen twee jaar realiseerde de hypotheekaanbieder een marktaandeel van ruim zes procent met voor ruim vijf miljard euro aan hypotheken in beheer. De organisatie sleepte ook verschillende prijzen in de wacht. “En daar zijn we ook trots op”, zegt Luiten stellig.

De start
Genoeg ego gestreeld. Want bij aanvang verliepen de processen niet altijd even soepel. “We hebben ons voorafgaand aan de lancering gefocust op de funding, want we zagen – en zien – dat dat voor veel aanbieders een struikelblok is. Daarbij hadden we onszelf en de adviseur onderschat, want we hadden de hoeveelheid aanvragen niet verwacht. Daardoor hadden we eind 2014 te weinig capaciteit om alle aanvragen binnen de gewenste termijn te verwerken. We hebben de processen verder verbeterd en mede dankzij onze servicepartners zitten we nu sinds vorig jaar op dagverwerking." 

Het heden
Op de verjaardag trakteert MUNT Hypotheken de adviseur op een nieuwe website. Het jonge, rebelse imago lijkt de organisatie met de komst van een nieuw model, Ilse Heus, nu dan echt achter zich te laten. Ook nieuw op de site is de offertetool. Door hun gegevens in te vullen, kunnen klanten hier zien hoe een rente-aanbod van MUNT eruit zou rollen bij een hypotheekadviseur. En dat roept vragen op. Want zet de hypotheekaanbieder adviseurs hiermee niet buiten spel? “Onze propositie blijft onveranderd. Wij geloven in de rol van adviseurs. Maar we geloven ook in transparantie. De tool heeft ten doel de klant inzicht te bieden in het proces en in de leenmogelijkheden. Hij kan dus niet direct bij ons afsluiten. Daarvoor verwijzen we hem door naar de adviseur."

Opvallend is de opslagentool die op de site te downloaden is. “De adviessoftware die adviseurs gebruiken, is in bepaalde opzichten te rechtlijnig en biedt naar onze mening te weinig informatie voor de adviseur. Ze kunnen bijvoorbeeld wel zien of een aanbieder de rente-opslag verlaagt zodra het risico afneemt, maar dit wordt niet doorgerekend in de lastenberekening. Met welke frequentie. En wat dit de consument oplevert.” En dus brengt MUNT Hypotheken dit zelf naar buiten. Of transparantie hun nieuwe stokpaardje is geworden? “Nee, dat is het altijd al geweest. We hebben door de jaren heen waardevolle feedback uit de markt gekregen. Dit soort ontwikkelingen zijn daar het antwoord op.”

En de toekomst
Hoe zit dat met rentemiddeling, is dat ook een antwoord op de vraag van de adviseur en de consument? Luiten leek zich aan te sluiten bij de visie van Moneyview dat het een sigaar uit eigen doos is. Maar nu gaat toch sinds enige tijd het gerucht rond dat MUNT Hypotheken rentemiddeling introduceert. “We sluiten ons deels aan bij Moneyviews visie”, legt Luiten uit. “In veel gevallen is het ook een sigaar uit eigen doos. Bovendien zien sommige aanbieders rentemiddeling als de uitgelezen kans om van de hypotheek een budgetversie te maken. Ik geloof niet dat het verschralen van het hypotheekproduct de juist weg is.” Dus? “Als moderne geldverstrekker gaan we dit wel aanbieden, maar dan beter. Ik verwacht begin 2017. Doordat we op de markt zijn gekomen toen de rentes laag stonden en die nog steeds laag zijn, zal in de praktijk voor weinig klanten met een MUNT Hypotheek rentemiddeling interessant zijn, maar toch willen we deze optie als moderne geldverstrekker aanbieden.”


Lees ook
De hypotheekmarkt volgens Roel Littooij (John P. de Wit)

De hypotheekmarkt volgens Roel Littooij (John P. de Wit)

Snelheid en lead generation zijn niet aan assurantiebureau John P. de Wit besteed. Het draait er om informatievoorziening en duurzame relaties. Adviseur Roel Littooij kent het klappen van de zweep en vertelt over het reilen en zeilen van het adviseurswezen in zijn regio.

“Je moet onze visie willen omarmen”

“Je moet onze visie willen omarmen”

8 april 2016. Een kleine reünie voor Mark de Rijke (De Hypotheekshop Centrale Organisatie) en Arjan Bolte (vestigingsdirecteur De Hypotheekshop Amsterdam Overtoom). Vaak zien ze elkaar namelijk niet. Teken dat het goed loopt, vindt De Rijke. Franchisegever en vestigingsleider aan het woord over hun samenwerking.

Vier voorwaarden voor een toekomstvaste hypotheek
Opinie

Vier voorwaarden voor een toekomstvaste hypotheek

Er zijn nog steeds veel hypotheken op de markt die een aantal cruciale productkenmerken missen om ook op de lange termijn aan de verwachtingen van de consument te blijven voldoen. “Je wilt niet dat een klant na een paar jaar terugkomt en spijt heeft van zijn ‘budgethypotheek’,” aldus Dick de Zwart, van Nationale Hypotheekbond.

Waarom de aanvangsrente misleidend is
Opinie

Waarom de aanvangsrente misleidend is

Sinds jaar en dag gebruiken hypotheekadviseurs het hypotheekrenteoverzicht waarin de aanvangsrente wordt getoond. In eerste instantie begrijpelijk, want die aanvangsrente is wat de geldverstrekkers proactief communiceren. Maar als je er wat langer over nadenkt, wordt het minder logisch.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.