Van afwijzing naar acceptatie: dat ene advies van Dennis Karté

22 april 2024 Leestijd ± 3minuten
Dennis

Iedere adviseur kent het: een advies dat ze het meest is bijgebleven. Zelf na vele jaren en talloze klanten, blijft dat ene advies helder op het netvlies. Deze keer vertelt Dennis Karté over het meest gedenkwaardige advies dat hij ooit gaf. Hoe hij een ‘nee’ veranderde in een ‘ja’. En niet alleen voor zijn klant. 

"Eind 2019 begeleidde ik een stel bij de aankoop van een huis. De aankoopprijs was € 498.000. De marktwaarde van de woning was toen € 500.000. Het hypotheekbedrag was € 475.000. Tot dusverre alles volkomen normaal. Na anderhalf jaar besloten ze evenwel hun relatie te beëindigen.”  

Na de scheiding 

“De man meldde zich in juli 2022 weer bij mij – hij wilde in het huis blijven wonen. Het probleem was dat de bank stelde dat hij het niet kon betalen. Dit leek in tegenspraak met de beheernormen van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). De NHG-beheernormen worden door de meeste banken als basis gebruikt om te bepalen of iemand verantwoord een lening kan dragen. Volgens de normen kon mijn klant de lasten ook prima alleen dragen, ook gezien de lage rente die in 2019 voor langere tijd was vastgelegd.” 

Onduidelijk antwoord  

“Hoewel de hypotheek zonder NHG was, zijn de gehanteerde normen breed geaccepteerd in de sector. De geldverstrekker, deel van een grotere groep, stond niet open voor de door ons voorgestelde aanpak. Zowel de klant als ik begreep niet goed waarom dat was. Het stond niet duidelijk beschreven in de voorwaarden van de geldverstrekker en zij slaagden er ook niet in dat helder en overtuigend uit te leggen.” 

Advies: accepteer geen ‘nee’  

“Mijn klant kreeg een ‘nee’ te horen, terwijl we allebei van mening waren dat dit een ‘ja’ moest zijn, op basis van zijn inkomen en andere financiële middelen. Mijn advies aan deze klant was dan ook: leg je niet zomaar neer bij deze afwijzing. Samen hebben we een brief en een e-mail naar de geldverstrekker gestuurd om opheldering te vragen over hun beslissing en om onze argumenten voor acceptatie te benadrukken, inclusief de risico's voor de bank.” 

Netwerk ingeschakeld 

“Aanvankelijk leek die aanpak niet veel te veranderen. Door mijn netwerk kon ik via een informele route bij de geldverstrekker de zaak nog eens aankaarten bij een andere medewerker. Dat hielp wel. Uiteindelijk heeft deze benadering ertoe geleid dat we goedkeuring kregen voor het ontslag van de hoofdelijke aansprakelijkheid. Dat is natuurlijk al heel fijn, want dat betekende dat de man in zijn huis kon blijven wonen. Hij woont er nog steeds. Maar wat dit advies nóg gedenkwaardiger maakte is dat dankzij onze inspanningen de interne procedures van de geldverstrekker zijn aangepast. Dus dit advies heeft niet alleen mijn klant geholpen, maar na hem nog vele anderen.” 

Lessen geleerd  

“Deze ervaring heeft me geleerd altijd alert te zijn op de reacties van banken en heeft het belang van persoonlijk contact benadrukt. Het is belangrijk om elke situatie te benaderen alsof het je eigen situatie is. Dit menselijke aspect van het bankwezen is cruciaal, en ik zorg ervoor dat ik dit meeneem in mijn huidige adviespraktijk.” 

 


Lees ook
Jennifer Op ’t Hoog (HDN): ‘Zichtbaarheid is niet ons doel, maar het is wel gaaf dat onze marktcijfers worden opgepakt’
De Koplopers

Jennifer Op ’t Hoog (HDN): ‘Zichtbaarheid is niet ons doel, maar het is wel gaaf dat onze marktcijfers worden opgepakt’

Na een lange carrière bij Achmea ging Jennifer Op ’t Hoog vorig jaar aan de slag als directeur bij Hypotheken Data Netwerk (HDN). Jennifer zet zich onder meer in voor de uitvoering van het Convenant Brondata en duurzaamheid in de keten. “Sommige adviseurs zien duurzaamheid als een ‘moetje’, opgelegd door geldverstrekkers. Maar er zijn ook adviseurs die hier super mee omgaan en het al als integraal onderdeel in het financieel adviesgesprek behandelen.” 

Samen de kwaliteit beïnvloeden
Column

Samen de kwaliteit beïnvloeden

Kwaliteit en efficiëncy, dat zijn de magische woorden bij het tot stand komen van een hypothecaire lening. Kwaliteit van het advies dat aan de klant is gegeven, kwaliteit van de hypotheekaanvraag ingediend door de adviseur en kwaliteit van de acceptant die de aanvraag beoordeelt. En natuurlijk willen we allemaal dat dit proces zo soepel en efficiënt als mogelijk verloopt. 

Waarom een notariële verzekering afsluiten een noodzaak is
Column

Waarom een notariële verzekering afsluiten een noodzaak is

Een jong stel trouwt en gaat op huwelijksreis naar de Caraïben. Geweldig luxueus resort, met een bootje naar een eiland voor de kust in het warme zonnetje. Cocktailtje erbij en een geweldig verzorgd buffet. Heerlijk. Maar dan gaat het mis. 

André van Luijk: ‘Adviseer een klant alsof het je moeder of zus is’
Adviseur van de maand

André van Luijk: ‘Adviseer een klant alsof het je moeder of zus is’

Na zijn diploma-uitreiking in 2004 kon André van Luijk zijn gasten direct meenemen naar het volgende feest: de opening van zijn eigen kantoor. Al twintig jaar houdt André de ontwikkelingen in het vakgebied scherp in de gaten. Niet zelden loopt hij erop vooruit. “Ik zie in de toekomst steeds meer inhoudelijke specialisaties komen.”  

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.