Van hypotheekadvies naar totaaloplossing voor scheiding

13 april 2017 Leestijd ± 3minuten
Van hypotheekadvies naar totaaloplossing voor scheiding

Na een scheiding of relatiebeëindiging volgt een lastige en onzekere periode. Het laatste waar mensen op zitten te wachten is administratieve rompslomp, onder andere rondom de gezamenlijke hypotheek. “Een hypotheektraject moet geen geïsoleerd traject zijn, maar geïntegreerd worden met alle aspecten die bij een scheiding komen kijken”, menen oprichter Sander de Loo en algemeen directeur Markward van der Mieden van Zorgeloosch. “We trekken onze functie breder dan louter het geven van hypotheekadvies.”

Als hypotheekadviseurs merkten De Loo en Van der Mieden dat het afwikkelen van een hypotheek na een scheiding vaak voor problemen zorgt. Het is een tijd- en geldrovend proces in een toch al pijnlijke periode. “Essentieel in zo’n traject is verwachtingsmanagement”, vertellen De Loo en Van der Mieden. Dat realiseert het bedrijf via een boekje waarin 52 punten worden beschreven die mogelijk fout kunnen gaan. “We vertellen dan eerlijk dat 30 van de 52 waarschijnlijk gaan gebeuren, maar vooral hoe we die op gaan lossen. Deze hobbels mogen geen verrassing zijn voor de klant. Door hen voor te bereiden, verhoog je de klanttevredenheid.”

Maatschappelijke relevantie
De Loo en Van der Mieden zagen in de afwikkeling van scheidingen een significant maatschappelijk probleem dat breder is dan het regelen van de hypotheek. Met 35.000 gestrande huwelijken per jaar, plus alle relatiebeëindigingen van stellen met een samenlevingscontract, is de markt groot. “Een klant moet niet drie keer hetzelfde verhaal hoeven doen bij verschillende loketten”, aldus De Loo en Van der Mieden. Daarom bieden zij naast advies over de hypotheek ook hulp bij onder andere de belastingaangiften en pensioensregelingen, maar ook bij onderliggende psychische problemen. “We willen de klant op alle aspecten bijstaan. De drie pilaren van geluk worden ook wel de drie w’s genoemd: wonen, werken en wederhelft. In twee van deze aspecten spelen wij een belangrijke rol. Ook op werkgebied helpen we klanten vooruit, bijvoorbeeld door hulp bij het opbouwen van een cv voor een gescheiden huisman of -vrouw.” Zorgeloosch gaat dusdanig ver in deze service, dat het onder andere kampen aanbiedt voor kinderen van gescheiden ouders. “Als twee mensen besluiten te scheiden, heeft dat een grote impact op de hele familie, vooral ook op de kinderen. Daar houden we rekening mee.”

Totaaloplossing
Om een passende totaaloplossing te realiseren worden mensen die zijn opgeleid tot geaccrediteerd scheidingsbemiddelaar gekoppeld aan een financieel adviseur. “Deze twee-eenheid maakt onze propositie uniek”, vinden De Loo en Van der Mieden. “We faciliteren totale afwikkeling van het lifetime-event scheiding, maar we proberen er een lifechanging-event van te maken in positieve zin: we helpen mensen met het maken van een nieuwe start.” De klant goede service leveren en hem positief verrassen staat voorop. “We zijn geen prijsvechter. We bieden driegangenmenu’s; daar zit alles op en aan, inclusief voorgerecht en dessert. Zo kunnen we de klant optimaal ontzorgen, wat resulteert in een klanttevredenheidscijfer van 8,7 en een NPS van 23 procent. En dat maakt ons enorm tevreden hypotheekadviseurs.”


Lees ook
“Voor mij werkte het perfect dat ik alles zelf kon regelen”

“Voor mij werkte het perfect dat ik alles zelf kon regelen”

Bij Hypotheek24.nl doen ze het net even anders, zo vertelt salesmanager Chris Oosterling. Geen face-to-face contact, alleen via het persoonlijke online dossier, telefoon, chat en de mail. Voor Ruben Schrijver en zijn partner ideaal. Hoe beviel de samenwerking tussen de twee partijen?

Pieter van Tuinen neemt alle aandelen van Van Bruggen Adviesgroep over

Pieter van Tuinen neemt alle aandelen van Van Bruggen Adviesgroep over

Hij bezat al de helft, maar sinds begin mei heeft Pieter van Tuinen alle aandelen van Van Bruggen Adviesgroep in handen. Hij nam de resterende aandelen over van voormalig eigenaar en naamgever Hans van Bruggen. Een opmerkelijke stap, nu andere hypotheekketens in de verkoop staan. “Mijn visie is juist om sterk uit te breiden en ook ons online aanbod verder te ontwikkelen.”

Hoe bied je meerwaarde na het hypotheekadvies?

Hoe bied je meerwaarde na het hypotheekadvies?

Ook nadat de hypotheek verstrekt is, kunnen hypotheekadviseurs nog meerwaarde bieden voor hun klanten. Dat vindt Boyan Nijpels, een van de oprichters van Moveasy, een vergelijkings- en biedingssite voor verhuizers. Bijvoorbeeld door te adviseren over het traject dat de huizenkopers nog te wachten staat.

"De term 'tussenpersoon' is sterk verouderd"

"De term 'tussenpersoon' is sterk verouderd"

Ze kenden elkaar al jaren. Niet gek dus dat Frans Walet opnieuw naar adviseur Anne van der Hoeven (De Hypotheker in Naarden) stapte toen hij en zijn partner op zoek waren naar een nieuwe hypotheek. Verloopt de samenwerking ook deze keer op rolletjes?

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.