Een verlopen financieringsvoorbehoud als de hypotheek nog niet rond is, kan tot flinke financiële schade leiden. De verantwoordelijkheid hiervoor is steeds meer bij de adviseur komen te liggen, concludeert Maaike Verhoef, secretaris van de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners. Zij geeft zes tips om problemen met het voorbehoud op financiering te voorkomen en de klant goed te bedienen.
1. Wees duidelijk dat het pas bij finaal akkoord rond is
In een recente uitspraak waarin het Kifid een adviseur aansprakelijk hield voor het verlopen van het voorbehoud, was deze overmoedig geweest over de financiering. De bank had nog geen definitieve goedkeuring gegeven, maar de adviseur wekte de indruk dat het min of meer rond was. Niet verstandig, zegt Verhoef. “Natuurlijk maak ik voor mezelf een inschatting, maar tegen klanten zeg ik dat ik er niet over ga en dat er altijd iets boven tafel kan komen. Ik wil een bindende offerte hebben voordat het financieringsvoorbehoud verloopt.”
2. Ken de klant
Voorkomen dat er op het laatste moment iets onvoorziens naar voren komt, is een belangrijke taak voor de adviseur. Die moet goed doorvragen en voorwerk doen. “Hoe eerder je fouten in een dossier vindt, hoe beter. Als je een echtscheidingsconvenant niet doorleest en vijf voor twaalf komt de bank met iets dat je zelf had kunnen zien, dan ben je misschien wel te laat. Wees dus serieus met je vak bezig, controleer documenten goed, zorg dat je goed in de materie zit. Als je zo werkt kun je ook altijd van betekenis zijn voor klanten.”
3. Wees duidelijk over de boete
Als de adviseur ziet dat de einddatum van het voorbehoud eraan komt, is het tijd om aan de bel te trekken bij de klant, zegt Verhoef. “Het is belangrijk dat de klant zich echt realiseert wat het betekent als het verloopt. Maak duidelijk dat als je de financiering om wat voor reden dan ook niet krijgt, daar consequenties van het betalen van tien procent van de koopsom aan vast zitten..”
4. Leg alles schriftelijk vast
Een telefoontje is niet genoeg. “De adviseur moet het echt vastleggen per e-mail zodat aantoonbaar is dat hij echt zijn best heeft gedaan om de klant erop te wijzen dat de datum verloopt en hij moet verlengen.”
5. Wijs de klant voor aankoop al op het financieringsvoorbehoud
Verhoef vindt dat, als het kan, het voorbehoud op financiering al aan bod moet komen voor de klant een huis koopt. “Geef gelijk advies wat een redelijke termijn is. Het tijdsbestek verschilt afhankelijk van het moment in het jaar. Rond de kerstperiode is het bijvoorbeeld altijd druk en duurt het langer dan als je nu koopt. De klant heeft daar geen idee van.”
6. Regelen van uitstel ligt bij de klant zelf
In de door eerder genoemde zaak bij het Kifid belde de adviseur zelf de makelaar op. Verhoef zou daar niet voor zijn. “Het gaat erom dat je je klant benadert en aanspoort te gaan bellen. Mocht er een aankoopmakelaar betrokken zijn dan kan de klant de aankoopmakelaar bellen die zijn belangen behartigt om te vragen om het voorbehoud te verlengen. Om misverstanden te voorkomen is het advies om het schriftelijk kraakhelder vast te leggen: ik bel als hypotheekadviseur wel of niet.”