Verduurzaming steeds vaker in adviesgesprek
NHG meldde onlangs dat in de eerste tien maanden van dit jaar 18.000 mensen extra hebben geleend voor duurzame maatregelen. Dat was 16 procent van alle hypotheken met NHG. Een jaar geleden lag dat percentage net boven de 10 procent. Adviseurs nemen verduurzaming steeds vaker op in het adviesgesprek. Dat gebeurt nu 26 procent meer dan in januari van dit jaar en is een belangrijke reden voor de groei, aldus NHG.
Hans André de la Porte,woordvoerder van de Vereniging Eigen Huis, herkent het beeld. “Het kan zowel een lagere energierekening en een comfortabeler huis als een waardestijging en een lagere rente opleveren. Als de adviseur erover begint, is er bij consumenten al snel interesse om meer te weten over hoe het werkt en wat de voorwaarden zijn.”
Financieringsoplossingen voor verduurzamen
Menno Luiten, CCO bij De Hypotheker, ziet ook dat het bewustzijn voor het belang van verduurzaming groeit. Zo is er op dit moment veel interesse in het aanvragen van een energielabel omdat dit volgend jaar veel duurder wordt door nieuwe regels. “Wat daarnaast al langer speelt is dat aanbieders de productkenmerken aanpassen aan energiezuinige woningen en financieringsoplossingen bieden voor het verduurzamen van de woning. Deze oplossingen zijn de afgelopen jaren sterk uitgebreid”, zegt hij.
Verbetering van de kennis van adviseurs is ook een belangrijke drijvende kracht. De Hypotheker is een van de partijen die is aangesloten bij het Sectorcollectief Duurzaam Wonen. Dat heeft als doel om nog dit jaar tachtig procent van alle hypotheekadviseurs op te leiden tot adviseur duurzaam wonen. Onlangs werd bekend dat al meer dan 6.200 adviseurs de training hebben gedaan.
Nieuw verdienmodel
Voor hypotheekadviseurs kan het aantrekkelijk zijn om duurzaamheidsadvies te geven, zegt André de la Porte. De consument die gaat verduurzamen is namelijk ook op zoek naar advies hoe hij dat concreet kan aanpakken. Omdat advies daarover geen financieel advies is, kan de adviseur afspraken maken met andere partijen over een vergoeding als hij een klant doorstuurt.
“Een klant vraagt bijvoorbeeld hoe hij optimaal gebruik kan maken van de mogelijkheden die er zijn. Een hypotheekadviseur adviseert dan om twee maatregelen te nemen om in aanmerking te komen voor subsidies en een groene hypotheek. Vervolgens kan hij de klant doorsturen naar bedrijven met wie hij afspraken heeft over een vergoeding. Zo verdient de adviseur er ook nog wat aan en wordt verduurzaming een nieuw verdienmodel.”
De hypotheeksector levert zo een belangrijke bijdrage aan de verduurzaming. Toch ziet André de la Porte wel een groot probleem. “Je krijgt wel een tweedeling tussen mensen die ermee bezig zijn en de grote groep voor wie dat niet geldt omdat ze de financiële mogelijkheden niet hebben.”
Uiteindelijk zal financiering via de hypotheek of andere leningen voor deze groep geen oplossing zijn, verwacht hij. De overheid zal hiervoor met andere oplossingen moeten komen.