“Wat bij mij nog vers in het geheugen ligt, is een vervelende situatie met ontbindende voorwaarden. Een hypotheek leek af te ketsen omdat de werkgeversverklaring van mijn klant door geen enkele geldverstrekker werd geaccepteerd. Zijn werkgever, een grote luchtvaartmaatschappij, had een loonoffer opgenomen in de werkgeversverklaring vanwege de coronacrisis. Er was echter niet duidelijk hoe groot dat loonoffer zou zijn, waardoor geen enkele hypotheekverstrekker akkoord ging. Intussen vergaten we tijdig de ontbindende voorwaarde in verband met de financiering te verlengen.”
“Als die termijn verstrijkt, ben je gezien. Je moet kopen. Er hing dus een forse boete ter hoogte van de waarborgsom boven het hoofd van mijn cliënt. Uiteindelijk bleek er gelukkig toch nog één hypotheekverstrekker te zijn die het verzekeringsbericht van het UWV wel accepteerde. Andere verstrekkers deden dat niet meer. We kropen daarmee door het oog van de naald. De aanvraag werd goedgekeurd en de boete bleef bespaard. Dat was spannend.”
Juich nooit te vroeg
“Mijn advies kun je dus wel raden: houd altijd de termijn van de ontbindende voorwaarden in de gaten. En juich nooit te vroeg, zeg nooit tegen een klant dat de koop van een woning rond is totdat de koper met de sleutel bij de notaris naar buiten loopt. Zeker in de huidige markt ligt teleurstelling op de loer. Als de koop eenmaal officieel is, is er genoeg tijd om het te vieren.”
Verschil maken
“Ik zit al bijna veertig jaar in het vak, sinds 1984. Dat is lang! Eerst was ik werkzaam bij verschillende bankinstellingen, waarna ik na tien jaar ben geswitcht naar de rol van intermediair. Wat mij de meeste voldoening geeft in dit vak? Ik waardeer het klantcontact enorm. Op dat gebied kan je als adviseur een groot verschil maken. In het bedienen van de klant ben je van meerwaarde. Iedere situatie is anders en vraagt daarom een op maat gemaakte aanpak.”
“Tuurlijk zijn er ook mindere kanten aan het vak, zoals de administratieve werkzaamheden die veel tijd in beslag nemen. Er is op het gebied van wet- en regelgeving ook een hoop veranderd in de jaren. Zodoende is niet alleen de uitvoering van het klantcontact belangrijk, maar ook dat je met zorg en precisie te werk gaat. Mijn advies is gestoeld op het tweede.”
Ron Klaassen werkt als adviseur hypotheken en verzekeringen bij Klaassen & Retz.