We vroegen accountmanagers Rinske Wijnands-den Heijer van Callas Credit Life en Miranda van Rijswijk van BNP Paribas Cardif hoe de markt ervoor staat. Daarbij proostten ze vast op betere tijden na de coronacrisis.
Dit moet geen reclamepraatje worden…
“Het aantal schades zien we de laatste jaren wel toenemen”, zegt Wijnands-den Heijer. “Dit komt enerzijds door de enorme portefeuille die we over de afgelopen twintig jaar hebben opgebouwd en waaruit logischerwijs ook schades komen. Anderzijds zien we schades die horen bij de tijd waarin we leven. Denk hierbij aan zaken zoals stress en vormen van onder andere kanker.”
“Wat we nu ook zien is dat in tijden van grotere onzekerheid mensen en in het bijzonder Nederlanders zoeken naar meer zekerheden”, gaat ze verder. “Onze woonlasten- en inkomstengarantieverzekeringen bieden deze zekerheid. Helaas beseft het gros van de Nederlanders nog altijd niet wat de impact is van een terugval in inkomsten bij langdurige of blijvende arbeidsongeschiktheid. Het risico van de financiële gevolgen bij overlijden wordt snel begrepen, maar men heeft vaak het idee dat in geval van arbeidsongeschiktheid het inkomen tot aan het pensioen is geregeld door de werkgever.”
De kans op werkloosheid leek voor veel kopers klein - en arbeidsongeschiktheid al helemaal. “Dat dat in de praktijk helaas vaak anders uitpakt hoef ik de hypotheekadviseurs natuurlijk niet uit te leggen”, stelt Wijnands-den Heijer. “En dit moet ook helemaal geen reclamepraatje worden over onze producten. Adviseurs weten zelf heel goed wat mensen nodig hebben, alleen staat de consument daar zelf soms anders in. Of stond, want wij zien wel degelijk een shift.”
Ook op het gebied van klantwensen ziet Callas Credit Life een verandering. Er is vraag naar andere producten. Naast de klassieke woonlastenverzekering kunnen mensen ook een inkomensgarantie afsluiten bij Callas Credit Life. Dit product heeft een andere insteek dan alleen de woonlasten. Met de inkomensgarantie kun je ook in je levensonderhoud voorzien en blijven wonen in het huis dat je indertijd hebt gekocht en gefinancierd. “De consument kan, samen met de adviseur, aangeven tot welk bedrag het inkomen verzekerd moet worden. Dat geeft heel veel rust.”
Van oudsher had de woonlastenverzekering door de provisiehoogte een beetje een bijsmaak, zegt Wijnands-den Heijer. “Sindsdien is er veel veranderd. Er is voor dergelijke verzekeringen geen provisie meer voor het intermediair en dit heeft zeker bijgedragen tot een verbetering van voorwaarden en verhoging van de attentiewaarde van de noodzaak van deze verzekeringen. Daarnaast zien we een positieve ontwikkeling waarbij naast de ‘standaard uitsluitingen op bestaande ziekten’ er ook de optie voor de consument is om voor het komende jaar een woonlastenverzekering af te kunnen sluiten tegen een aangepaste risicopremie.”
Rinske Wijnands-den Heijer, Callas Credit Life
Het is hoe dan ook belangrijk dat mensen tijd en ruimte krijgen als ze in financieel zwaar weer terecht komen, vindt Wijnands-den Heijer. “En precies dat regel je natuurlijk met een goede verzekering voor woonlasten, werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Het zijn life events waarbij men vaak even tijd nodig heeft om zichzelf te herpakken. Het is dan wel zo prettig, en vaak ook een voorwaarde, dat de financiële druk er even af is, of zelfs tot en met de afbetaling van de hypotheekschuld. Dit verdient dus echt aandacht, ook al lijkt het erop dat sommige consumenten alleen focus hebben op het gelukzalige moment van het aanschaffen van de nieuwe woning in plaats van dat ze erover nadenken hoe zij ook in tijden van tegenslag in de nieuwe woning kunnen blijven wonen. Zorg dat ze hun aandacht erbij houden, want de risico’s zijn reëel en zullen wellicht nog toenemen als de klappen van de coronacrisis voelbaar worden op de arbeidsmarkt.”
Aflosverzekering BNP Paribas Cardif zorgt voor lagere maandlasten
Ook de verzekeringen bij BNP Paribas Cardif zijn volop in ontwikkeling. Dat moet ook wel, vindt Miranda van Rijswijk. “Ook wij zien dat de vraag toeneemt en dat er producten nodig zijn die beter aansluiten bij de markt én een stuk simpeler zijn.”
Vooral de eenvoud van een product is belangrijk om het onder de aandacht te krijgen bij de huizenkoper, vertelt Van Rijswijk. “Voor een prijs net boven een maandabonnement bij Netflix is er nu een eenvoudige verzekeringsoplossing. De uitdaging voor ons was om voor zo’n prijs een product te ontwikkelen dat ook nog eens echt nuttig is. Dat is denk ik heel goed gelukt.”
Miranda van Rijswijk, BNP Paribas Cardif
Het doel van de arbeidsongeschiktheidsverzekering van BNP Paribas Cardif is om ineens een aflossing te doen. Hierdoor valt de klant in een lagere risicoklasse en worden de maandlasten als het goed is een stuk lager. “Om het echt simpel te houden, vragen we ook niet om een medische keuring. Wel moeten mensen bij aanvang een verklaring invullen. Ze weten zelf natuurlijk heel goed waar ze al dan niet last van hebben op medisch gebied. Als er vervolgens een claim komt, volgen wij het advies van de UWV-keuring. Het enige wat we doen, is informeren bij de behandelend arts of het niet gaat om een aandoening die al bestond op het moment dat de verzekering werd afgesloten.”
Ook van Rijswijk ziet dat het in deze tijd wellicht iets eenvoudiger is om mensen bewust te maken van de risico’s die ze lopen op arbeidsongeschiktheid. “Hypotheekadviseurs kunnen de boodschap denk ik heel goed overbrengen. Het is hun rol om de klant te begeleiden in het hele financiële traject. Ik snap echt dat mensen het liefst al gisteren de sleutel van de nieuwe woning in de hand krijgen. Het is lastig om op zo’n euforisch moment nog iets lastigs als arbeidsongeschiktheid onder de aandacht te brengen. Maar goed, mensen nemen natuurlijk niet voor niks een expert in de hand, dus de adviseur mag ook hierin best stellig zijn om latere problemen te voorkomen.”