Vijf kernwaarden waar je MUNT Hypotheken op mag afrekenen

28 juli 2017 Leestijd ± 4minuten
Vijf kernwaarden waar je MUNT Hypotheken op mag afrekenen

Kernwaarden liggen aan de basis van het gedrag van medewerkers. Ze geven aan hoe de onderneming werkt en bepalen zo het karakter van de onderneming. “De kernwaarden van MUNT Hypotheken zitten ook echt in onze vezels, die zijn intrinsiek. We spreken elkaar erop aan als we ze niet naleven”, aldus commercieel directeur Menno Luiten van MUNT Hypotheken. Om welke waarden gaat het en waarom passen ze zo bij MUNT Hypotheken?

MUNT Hypotheken begon ooit met vier man sterk. Samen stelden ze de eerste versie van de kernwaarden op. “Op zich prima waarden, maar het bleven lege hulzen zonder lading, die achter de tekentafel waren ontstaan. De posters waar ze op stonden verdwenen naar het materiaalhok. Het leefde niet; ze zaten niet in onze vezels,” verklaart Menno Luiten het gebrekkige succes. “De volgende stap was om het om draaien en naar onszelf te kijken: wat zien we dan? Hoe werken we samen? Wat vinden we belangrijk?” Zo ontstond een nieuwe set van vijf kernwaarden die iedere medewerker van MUNT Hypotheken karakteriseert. “We willen met aanvallend spel en fair play wereldkampioen worden,” vat Luiten ze samen.

 

  1. We zetten de klant op de eerste plaats
    "Natuurlijk, het zou raar zijn als we dat niet deden”, erkent Luiten. Maar er zit meer achter. “Met ‘klant’ bedoelen we zowel de pensioenfondsen die investeren in onze hypotheken, de hypotheekadviseurs als de consumenten die kiezen voor een MUNT hypotheek. Je zou denken dat je die niet allemaal op de eerste plaats kunt zetten, maar wij vinden dat dat wel kan. We denken echt in het belang van klanten en plooien onze voorwaarden en prijsbeleid zo dat iedereen blij is. Bijvoorbeeld: het automatisch verval van de renteopslag: die is duidelijk in het voordeel van de klant. Maar uiteindelijk ook in het voordeel van de investeerder, die erbij gebaat is dat er een zuiver vergoedingsmodel is voor het risico dat hij loopt. Op de korte termijn misschien niet het grootste financiële voordeel, maar op de lange termijn wel in zijn belang.”
     
  2. Het kan altijd beter
    “Het zit in onze mentaliteit: geen genoegen nemen met de huidige situatie. Zo begonnen we ook. We keken naar de hypotheekmarkt en verbaasden ons in alle oprechtheid over het traditionele karakter ervan. Dan hangen we niet achterover, maar kijken hoe het beter kan. The devil is in the details: dat kan ook gaan om kleine dingen, in productvoorwaarden, proces of de brieven die de deur uitgaan. Het moet altijd beter. Op een gegeven moment was het usance om overal drie werkdagen over te doen. Wij vonden dat te lang en verkortten het naar een dag. Dat typeert ons. We zijn continu een beetje ontevreden, ook al hebben we in enkele jaren tijd voor 8 miljard euro aan hypotheken verstrekt en zijn we tweemaal verkozen tot geldverstrekker van het jaar. Komt er een klacht bij ons binnen? Dan passen we direct ons proces aan. Dat gaat niet over allerlei schijven.”
     
  3. Wij letten op de kosten
    “Wij zijn geen grote corporate of bank, maar MKB, waar nog geen dertig mensen werken. Kan iemand anders het sneller, goedkoper of beter? Dan besteden we het uit. Dat is een no-brainer. We werken dus veel samen met servicepartners. Dat houdt onze operationele kosten laag. Het betekent ook dat we niet even een flink budget vrijmaken om iets uit te proberen. We smijten niet met geld. Onze instelling is ‘geen fratsen, houd het simpel’. Toeleveranciers die met enorme offertes aankomen, zijn aan het verkeerde adres. Te veel budget maakt lui. De mooiste uitvindingen zijn gedaan in crisistijd; dan word je creatief. ‘Lage kosten’ is overigens niet hetzelfde als ‘cheap’ of ‘gierig’. En uiteindelijk profiteren onze klanten van een laag kostenniveau, doordat we hen eerlijke tarieven bieden. Een hypotheek hoeft bij MUNT gewoon niet meer te kosten.”
     
  4. We houden het simpel
    “Kan het simpeler? Dan doen we dat. Een hypotheek is een zak geld, waar je een huis mee koopt. Punt. We doen ook echt alleen maar hypotheken, en daar zijn we retegoed in. Als MUNT-klant hoef je dus niet bang te zijn voor cross selling. Bij banken en verzekeringsmaatschappijen zie je soms de tendens om het zo moeilijk mogelijk maken; dan heeft de klant er vast geld voor over. Maar wij zijn gewoon een fabrikant van hypotheken: wij maken de beste hypotheek van Nederland, het beste product tegen de beste prijs en via het beste proces. Dat proces maakten we ook zo simpel mogelijk. Bij MUNT Hypotheken kun je daardoor binnen drie dagen bij de notaris zitten.
     
  5. We doen wat we zeggen
    "We worden gefund door oerdegelijke Nederlandse pensioenfondsen en kunnen mede daardoor een transparant en eerlijk product aanbieden; er zijn geen kleine lettertjes. Daar kunnen onze klanten op vertrouwen. Maar het zit ook in de kleine dingen. Als we zeggen ‘ik bel je terug’, doen we dat ook. Dat klinkt natuurlijk voor de hand liggend, maar dat blijkt het in de dagelijkse praktijk in de markt niet te zijn. Je ziet dat ook terug bij deze kernwaarden. Vanaf het moment dat we deze kernwaarden hebben geïntroduceerd, spreken we elkaar daar ook op aan. En niet alleen elkaar, ook onze servicepartners. Wil er iemand een werving- en selectiebureau inhuren voor een astronomisch bedrag? Dan is er altijd wel iemand die zegt ‘wij letten toch op de kosten? Hoe verhoudt zich dat dan?’”

Lees ook
Wat gebeurt er met een klacht bij MUNT Hypotheken?

Wat gebeurt er met een klacht bij MUNT Hypotheken?

MUNT Hypotheken doet er alles aan om het beste proces van Nederland te hebben. Niet voor niets werd het bedrijf voor het tweede jaar op rij door vakgenoten verkozen tot beste hypotheekverstrekker van het jaar. Maar, bij een organisatie met 35.000 klanten, zijn er soms ook wel eens mensen die ontevreden zijn. Zij komen terecht bij Martine van der Horst. Hoe gaat MUNT Hypotheken om met klachten?

Vier voorwaarden voor een toekomstvaste hypotheek
Opinie

Vier voorwaarden voor een toekomstvaste hypotheek

Er zijn nog steeds veel hypotheken op de markt die een aantal cruciale productkenmerken missen om ook op de lange termijn aan de verwachtingen van de consument te blijven voldoen. “Je wilt niet dat een klant na een paar jaar terugkomt en spijt heeft van zijn ‘budgethypotheek’,” aldus Dick de Zwart, van Nationale Hypotheekbond.

Heeft u ook paarse gietertjes?
Opinie

Heeft u ook paarse gietertjes?

Nieuwe spelers op de markt veranderen het speelveld. Niet alleen vanwege hun vernieuwende aanpak, maar ook doordat ze een ander businessmodel of een ander productaanbod hebben. Menno Luiten, verantwoordelijk voor marketing en distributie, vertelt over de visie van MUNT Hypotheken.

Beleggen in een vakantiewoning: wel of geen aanrader?
Opinie

Beleggen in een vakantiewoning: wel of geen aanrader?

Je ziet ze steeds vaker, advertenties met teksten als: ‘Beleggen in een vakantiewoning, met een gegarandeerd rendement van 8 procent.’ Heel wat meer dan de huidige 0,5 procent die je nog op je spaarrekening krijgt. Een prima belegging dus? Of zitten er addertjes onder het gras? “Er zijn wel een paar voorbehouden te maken, voor je een klant een dergelijke belegging adviseert, helemaal als ze er geleend geld voor gebruiken,” constateert financieel planner Ramón Wernsen.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.