Visie op 2023: “Ken je klant en wees hen voor met oplossingen”

10 januari 2023 Leestijd ± 3minuten
Visie op 2023: “Ken je klant en wees hen voor met oplossingen”

Wat staat ons dit kalenderjaar te wachten? Menno Luiten, commercieel directeur bij De Hypotheker, werpt voor Kop-Munt een reeks verwachtingen op.

“De dalende trend van de langere hypotheekrentes heeft eind vorig jaar opnieuw een omslagpunt bereikt. Medio december verhoogde de Europese Centrale Bank (ECB) de rente met 0,50 procentpunt om de hoge inflatie tegen te gaan. Sindsdien zijn de kapitaalmarktrentes weer fors gestegen en zien we de eerste verhogingen bij geldverstrekkers.”

“Naar verwachting zal de ECB ook in 2023 de rente gaan verhogen aangezien zij met de huidige renteverhogingen nog weinig invloed heeft gehad op de oplopende inflatie. Hierdoor zal de variabele hypotheekrente verder oplopen. Ook verwachten wij op korte termijn een stijgend niveau van de lange hypotheekrentes.” 

Vastzetten wordt aantrekkelijker

“Afgelopen jaar bedroeg de gemiddelde stijging van de hypotheekrente zo’n 3 procentpunt. Voor komend jaar verwachten we niet zo’n explosieve stijging, maar de ontwikkeling van de hypotheekrente blijft lastig te voorspellen aangezien de kapitaalmarktrentes een zeer grillig verloop laten zien. Hierbij hoort ook de verwachting dat het vastzetten van de hypotheekrente aantrekkelijker wordt. Het verschil tussen de gemiddelde vaste hypotheekrente van 10 jaar of 20 jaar met NHG is nog maar 0,21 procent. Vastzetten geeft consumenten duidelijkheid over de hoogte van de hypotheekrente en de bijbehorende vaste lasten. Vastigheid waar in onzekere tijden naar gehunkerd wordt.”
 
“De daling in de hypotheekmarkt zet door. HDN zag in november ruim 26.000 hypotheekaanvragen, een daling van 50 procent ten opzichte van de recordmaand november 2021. We zitten nu op een niveau van nog geen 7.000 aanvragen per week, terwijl dit in maart nog op 18.000 aanvragen per week lag, een daling van ruim 60 procent. De oversluitmarkt is vrijwel volledig weggevallen en we merken dat consumenten terughoudend zijn. In 2023 is het de vraag wat harder gaat wegen: de maximale leencapaciteit en de (hogere) rente of (een daling van) de huizenprijzen.”

Meer starters en ‘verduurzamers’

“Gelukkig zien we ook positieve veranderingen in de markt. Juist meer starters zijn actief, met name door de licht dalende huizenprijzen en het stijgende woningaanbod. Zo staan woningen langer te koop en is er – door de minder gunstige markt – minder concurrentie van zowel doorstromers als beleggers. Dit is een gezonde ontwikkeling, want met name voor starters was het de afgelopen tijd extra moeilijk een woning te vinden. Daarnaast zien we nog steeds veel aanvragen voor het verbouwen of verduurzamen van de woning, met name door de hoge(re) energieprijzen. Voor De Hypotheker én voor de markt zijn dat twee belangrijke focusgebieden.” 

Bijna geen maatwerk mogelijk

“De mogelijkheden van maatwerk zijn lastiger geworden door enerzijds de hogere rente en anderzijds het aangepaste beleid van geldverstrekkers. Als adviseurs vinden wij het belangrijk dat consumenten een verantwoorde hypotheek aangaan, maar wij zijn ook van mening dat met individueel maatwerk meer mensen in een bijzondere situatie een kans moeten krijgen op een woning en hypotheek. Bijvoorbeeld bij scheiding of in het geval van een teruggang in inkomen bij gepensioneerden. Het niet verlenen van maatwerk waar dat wel nodig én mogelijk is, is geen goede ontwikkeling. Onze verwachting is dat hypotheekverstrekkers vaste kaders moeten gaan optekenen, zodat individueel maatwerk met een verantwoorde hypotheekfinanciering tot de mogelijkheden blijft behoren.”

Digitalisering

“De digitalisering van de markt gaat onverminderd door. Over de gehele keten is al te zien hoe digitalisering en automatisering een betere klantervaring kan bieden en advies kan verbeteren.” 

“Vanaf het eerste kwartaal van 2023 start De Hypotheker met het gebruik van digitale identificatie bij een hypotheekaanvraag via OcktoID. Hiermee kunnen klanten zich eenvoudig digitaal identificeren via iDIN en de BasisRegistratie Personen (BRP). Een kopie van het identiteitsbewijs is daarmee niet meer nodig. Zo ervaart de klant meer gemak bij een hypotheekaanvraag en vermindert de foutmarge bij hypotheekverstrekkers. Met deze nieuwe digitale mogelijkheid zal het kopie identiteitsbewijs langzamerhand verdwijnen uit het hypotheektraject. De komende jaren gaan we veel soortgelijke ontwikkelingen zien.”

“Tot slot, goede dienstverlening gaat de verschilmaker zijn voor de adviessector in 2023. In tijden van economische neergang, hoewel de recessie wellicht niet zo hevig gaat zijn als eerder voorspeld, gaan adviseurs die een stap extra zetten merken dat zij minder inleveren. Ken je klant en wees hen voor met oplossingen. Proactiviteit is daarbij het sleutelwoord.”


Lees ook
Opvallen tussen concurrenten: “Prijs staat amper in de top drie”

Opvallen tussen concurrenten: “Prijs staat amper in de top drie”

Sinds de rente een stuk hoger staat, leven we in een nieuwe realiteit. Klanten kloppen niet zomaar meer aan en de meeste adviseurs zullen weer aan acquisitie moeten doen. Gelukkig bestaan er allerlei slimme methodes die je helpen om op te vallen bij nieuwe en bestaande klanten. De komende periode spreekt Kop-Munt met een aantal experts. Als tweede: Egbert Jan van Bel.

Belasting op huurinkomsten verandert: “Pensioen van sommige ondernemers halveert”

Belasting op huurinkomsten verandert: “Pensioen van sommige ondernemers halveert”

Elke week bespreken we het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector met een adviseur door hem of haar een aantal vragen voor te leggen. Deze week Klaas Ozinga van De Hypotheker Voorburg, over de belasting op huurinkomsten, specialiseren en discriminatie op de woningmarkt.

“Je moet geld verdienen, maar wel op een zo leuk mogelijke manier”
Adviseur van de maand

“Je moet geld verdienen, maar wel op een zo leuk mogelijke manier”

Sinds ze geen franchisenemer meer is maar voor zichzelf werkt, stappen buren, vrienden en familieleden makkelijker bij Romany Staring naar binnen. “Nu ik eigen baas ben, wordt de omzet me extra gegund. Adviseren blijft echt mensenwerk: het gaat om het persoonlijk contact.”

Er is wat mis met de hypotheekakte!
Column

Er is wat mis met de hypotheekakte!

“Met die notaris gaat het niet helemaal goed meer sinds 2 januari 2023.” Het is een gedachte die makkelijk in het hoofd van de tussenpersoon kan kruipen als hij het ontwerp van de hypotheekakte van zijn klant ter beoordeling toegestuurd krijgt.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.