Door de hoge boete raadde ik het hele zaakje af
In deze rubriek reflecteren adviseurs op het advies dat ze het meest is bijgebleven, zelfs na vele honderden trajecten. Vandaag vertelt Paul van Wegen over dat ene advies…
Deze week presenteert MUNT de nieuwe hypotheekgids. De Haagse geldverstrekker voert flink wat wijzigingen door die goed zijn ontvangen in de sector. Daarom aan commercieel directeur Chris Oosterling de vraag: hoe maakt MUNT het leven van adviseurs makkelijker in 2021?
“Een van de wijzigingen die veel tijd gaat besparen is dat adviseurs niet langer alle jaaropgaven van de verschillende pensioenfondsen van een klant hoeven te overleggen. Een uitdraai van mijnpensioenoverzicht.nl is voor gepensioneerde klanten nu voldoende. Zeker bij klanten met een rijk arbeidsverleden kon het oude proces erg arbeidsintensief zijn. Dat is nu niet meer zo: het is makkelijker en sneller, daar staan we voor bij MUNT.”
“Consumenten die al jaren in hetzelfde huis wonen maar iets minder zijn gaan verdienen, kunnen soms niet meer in aanmerking komen voor hun hypotheek. Dat is raar: als iemand heeft bewezen de lasten te kunnen dragen, zou die toch in hetzelfde huis moeten kunnen blijven wonen - zeker wanneer oversluiten naar MUNT zorgt voor lagere maandlasten. Wie zijn hypotheek één op één oversluit, mag daarom worden getoetst op de werkelijke hypotheeklast. Afsluitingskosten en kosten voor vervroegde aflossing mogen trouwens meegefinancierd mogen worden, dat beschouwen we ook als zuivere oversluiting.”
“Zeker, bij onze seniorenpropositie was dat altijd al mogelijk.”
“We zijn tot de conclusie gekomen dat dit een overbodige stap is in het proces. Het was decennialang gebruikelijk, bij alle hypotheekverstrekkers. Feitelijk werd het gebruikt om al commitment van de klant te krijgen terwijl langdurige processen nog liepen. Maar onze processen zijn zo snel dat dat helemaal niet nodig is. Het heen en weer sturen van het rente-aanbod is dus eigenlijk overbodige administratieve last. Medio februari wordt dit dan ook geschrapt.”
“Ja, die zijn erg positief: alles wat het proces sneller en eenvoudiger maakt, kan op instemming rekenen van adviseurs. Ik ben echt trots op dat we als bedrijf telkens weer verbeteringen weten te vinden. Daarom zeg ik ook tegen adviseurs: heb je ideeën over wat nog efficiënter kan, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.”
In deze rubriek reflecteren adviseurs op het advies dat ze het meest is bijgebleven, zelfs na vele honderden trajecten. Vandaag vertelt Paul van Wegen over dat ene advies…
Op de valreep van 2020 kijkt Ellen Hensbergen in haar column vooruit naar een nieuw jaar dat alles behalve saai wordt.
Elke maand beantwoordt een hypotheekadviseur een vraag van een collega, waarna deze adviseur zelf een vraag stelt aan een andere vakgenoot. Voorwaarde: ze mogen geen directe collega’s zijn. Gerjam van der Wielen is adviseur namens Van Bruggen Adviesgroep in Duiven. Hij bijt het spits af. De eerste vraag komt eenmalig van Ellen Hensbergen, directeur bij MUNT Hypotheken.