Waar liggen de kansen voor hypotheekadviseurs op social media? We vroegen Alexander Vijfvinkel, social media specialist, om tips.
Een belangrijke factor in het benaderen van je doelgroep is de keuze in platform. “Jongere generaties bevinden zich op TikTok en Instagram en hebben baat bij een kort en krachtig bericht”, zegt Vijfwinkel. “De oudere generatie beweegt zich ook steeds verder weg van Facebook richting deze twee kanalen, maar heeft mogelijk nog wat meer diepgang nodig in de tekst. De behoeften zijn per categorie anders en als je wil dat je bericht goed overkomt, is het noodzakelijk hier rekening mee te houden in je strategie.’’
Arjé Pappie, hypotheekadviseur en franchisenemer bij de Hypotheekshop, denkt dat hij nog meer kan doen met social media. “De organisatie voorziet ons regelmatig van content die wij kunnen doorplaatsen, al zie ik veel kansen voor onze individuele hypotheekadviseurs. Dit zijn toch de personen waarmee je als klant in zee gaat. Die persoonlijke insteek kan volgens mij grootse effecten hebben. Je voelt je als kijker denk ik toch sneller betrokken bij een persoon dan wanneer je alleen het bedrijf zelf voorbij ziet komen. Ik wil er echt mee aan de slag. De vraag is nu op welke kanalen, wat voor content en wat de juiste berichtgeving is.”
Vijfvinkel geeft de volgende vier tips:
- Probeer diverse kanalen en diverse berichtgeving uit. Plaats je op Instagram, waarmee je tegenwoordig de meeste leeftijdscategorieën benadert, dan kun je deze berichten gemakkelijk doorplaatsen op Facebook. Het koppelen van deze twee kanalen levert je dus een hoop tijd op. Wil je de stap naar TikTok maken, loop je waarschijnlijk én voor op je concurrentie én bereik je nog meer mensen.
- Een hypotheek is een serieus onderwerp, dus pas op met een té humoristische insteek. Dit kan averechts werken. Focus bijvoorbeeld op het geven van tips en uitlegvideo’s waarin je je kennis deelt. Jij weet als geen ander welke vragen spelen bij de doelgroep.
- Serieuze content creëren wil niet zeggen dat je niet jezelf kan zijn - integendeel! Jouw klanten willen juist met een authentieke adviseur werken. Neem je volgers mee in een dag in jouw leven, of beantwoord vragen over hoe je in het vak terecht bent gekomen.
- Tegenwoordig bepalen algoritmes welke content je te zien krijgt. Mensen die momenteel zoeken op (ver)huizen, meubels en natuurlijk hypotheken krijgen automatisch meer van hetzelfde te zien. Zorg daarom dat je pakkende, gerichte, maar vooral onderscheidende inhoud deelt ten opzichte van je concurrentie.
Investeren in de toekomst
Het maken van content en het onderhouden van contact met je volgers kost veel tijd, ervaart Pappie: “Ik ben me ervan bewust dat hier een duidelijke strategie voor nodig is. Wil je er een succes van maken, dan kan je het niet bij een eenmalige post houden. Pakkende teksten, duidelijke foto’s en diverse onderwerpen om de interesse te behouden. Het is een investering. Ik heb al een beetje rondgekeken binnen de vestigingen, en gelukkig heb ik al iemand in dienst die naast inhoudelijke kennis van hypotheken ook kennis heeft van social media. Ik heb er vertrouwen in dat je met die combinatie betere resultaten zal boeken dan wanneer ik me ermee bemoei; ik mis simpelweg kennis.”
TikTok en Instagram
Veel adviseurs, waaronder ook Pappie, zijn wel al aanwezig op LinkedIn. Hiermee bereik je echter vooral je bestaande, zakelijke kring. Platforms als Instagram en vooral TikTok bieden een kanaal waar je makkelijker terechtkomt op de zogeheten ‘wall’ of ‘for you page’. Daar is iedereen in staat om ‘viral’ te gaan. Zo krijgt dit filmpje van een advieskantoor over startersvoordelen op TikTok binnen twee weken bijna 400 duizend views en meer dan tienduizend likes. Zonder(!) budget of een absurde schare volgers. Stel je voor dat één procent hiervan actie onderneemt, dat is een hoop nieuwe business.
Gen Z, de generatie die momenteel de woningmarkt betreedt, is koploper in het gebruik van social media. Om straks ook deze groep voor je te winnen, zul je hen moeten bereiken op de online kanalen waar zij zich bevinden. Het zal mede daarom steeds toegankelijker, maar vooral ook belangrijker worden om zichtbaar te zijn op social media.