Lijfrentes, kapitaalproducten en stamrechten. Het zijn wellicht niet de onderwerpen waar je als hypotheekadviseur direct warm voor loopt. Toch wijzen experts steeds vaker op het belang om advies over dit soort oudedagsvoorzieningen bij het hypotheekadvies te betrekken. Waarom? We vragen het Oskar Barendse, Manager Financiële Planning bij Knab.
Alleen aflossen is niet genoeg voor toekomstige welvaart
“In de basis is elke hypotheekadviseur nu ook een pensioenadviseur. Elke annuïtaire of lineaire hypotheek moet immers afgelost worden. Zo bouwt de cliënt met elke aflossing automatisch vermogen voor later op. Maar een goed adviseur moet een cliënt er altijd op wijzen dat er nog meer mogelijkheden zijn om extra inkomen op te bouwen voor later. Alleen aflossen op de hypotheek zal waarschijnlijk niet genoeg zijn om de toekomstige welvaart van de cliënt veilig te stellen”, aldus Barendse.
Materie rondom pensioenvoorziening complex
Voorzieningen zoals lijfrentes kunnen dus een belangrijk onderdeel zijn van een goed hypotheekadvies. Dat bleek ook uit het verhaal van fiscaal auteur, docent en beleidsadviseur bij de Belastingdienst Erik van Toledo. Tijdens het Impact Kenniscongres in Nieuwegein vorig jaar gaf hij een lesje lijfrentes aan ruim honderd adviseurs. Zijn boodschap is dat de materie rondom pensioenvoorziening zeer complex is. Adviseurs zonder gedegen kennis doen er volgens hem dan ook goed aan om zich bij te scholen of anders cliënten door te verwijzen, in plaats van zelf te adviseren.
Adviseren over lijfrente geen rocket science
Volgens Barendse van Knab moeten adviseurs zich zeker goed verdiepen in de materie, maar moet de complexiteit van een goed pensioenadvies ook niet worden overschat. “Adviseren over lijfrente voor inkomenszekerheid in de toekomst is geen rocket science. Online zijn goede tools te vinden om de jaar- en reserveringsruimte te berekenen. Dan ben je al een heel eind.
‘Cliënten willen zo snel mogelijk naar de IKEA’
Barendse ziet wél het gevaar dat zowel adviseur als cliënt niet altijd het belang van een goed pensioenadvies inzien. “Cliënten komen bij de hypotheekadviseur met het idee ‘ik wil zo snel mogelijk naar de IKEA’, die willen gewoon snel een hypotheek. Dat is prettig voor de adviseur. Zeker als de cliënt voldoende vermogen heeft, kun je snel zaken doen zonder stil te staan bij de extra opties voor een oudedagsvoorziening.
Onderscheiden door te werken aan langetermijnrelatie
“Maar als adviseur moet je werken aan de langetermijnrelatie met je klant. Het gaat niet alleen om de hypotheek van vandaag, maar ook voor later. Op latere leeftijd wil de cliënt wellicht kleiner gaan wonen of aanpassingen laten doen aan het huis. Heb jij destijds goed geadviseerd over oudedagsvoorzieningen? Grote kans dat hij jou niet alleen aanraadt bij zijn omgeving, maar later ook terugkomt voor nieuw advies”.
“Met zo’n service kun je je als adviseur dus echt onderscheiden, niet met de snelste en goedkoopste hypotheek”.