Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in het vak van financieel adviseur?
“Al tijdens mijn studie dacht ik: wat moet dit een mooi vak zijn. Als ik dit tegen anderen zei, werd ik vaak meewarig aangekeken. ‘Hoe kun je dit leuk vinden?’, vroegen ze. Op de middelbare school heb ik een snuffelstage gedaan. Ik ben toen met een ‘financieel mannetje’ op huisbezoek gegaan. Hij zat een beetje te praten, we kregen koffie en vervolgens zette hij ergens een handtekening. Toen gingen we weg en zei ik tegen hem: doe jij dit de hele dag? Verdien jij hier je geld mee? Hij bevestigde dat en toen dacht ik: dit lijkt me wel wat.”
En je eerste werkgever?
“Dat was ASR in 1994. Ik was toen de jongste die ze ooit voor de buitendienst hebben aangenomen. De minimumleeftijd was 25, maar ik was 21. Ik heb het geluk dat ik redelijk lang ben. Ik zag er, met een stropdas om, ouder uit. Ik heb toen een traineeship bij ASR gekregen en ben voor een jaar de schoolbanken ingegaan. Toen heb ik heel veel geleerd. Vervolgens heb ik in de omgeving van Epe mijn eigen portefeuille gekregen.”
Na je functie bij ASR ben je in 1999 een eigen bedrijf gestart. Hoe is Baksteen & Pul ontstaan?
“Ik was goed bevriend met Rudo Baksteen, ook een financieel adviseur. Hij was in die tijd vooral bezig met schadeverzekeringen voor ondernemers. Hij kreeg ook vaak vragen over andere financiële vraagstukken, maar daar wist hij te weinig van af. We vroegen ons toen af: moeten we niet eens gaan samenwerken? Dat werd door iedereen afgeraden, maar we hebben toch doorgezet. We werken nog steeds met groot plezier samen en we zijn nog steeds goede vrienden. Geen moment spijt gehad.”
Hoe gaat het met het bedrijf?
“Heel goed. We hebben nu twintig mensen in dienst. We doen niet alleen hypotheken, maar ook verzekeringen en pensioenen. Onze klanten zijn particulieren én ondernemers. Ons bedrijf is dus breed georiënteerd, we willen iedereen bedienen. We zijn er enorm trots op. Ik zie bij andere bedrijven dat er heel weinig betrokkenheid is bij medewerkers. Dat baart mij zorgen. Gaat Nederland daar niet kapot aan? Mensen worden ook vaak niet klantvriendelijk geholpen. Wij proberen oprecht voor onze klanten te knokken. Maar we hebben ook plezier.”
Wat zijn jouw drijfveren bij het vak van financieel adviseur?
“Mijn drijfveer is altijd geweest: ik wil mensen heel graag helpen bij het maken van financieel goede keuzes. Dat is wat ik ben en hoe ik werk. Ik heb laatst een wat ouder stel geadviseerd over een verhuizing. Ze waren eerst bij de bank geweest en daar moesten ze na een half uur naar buiten. Ze snapten er niets van. Ik heb voor hen uitgebreid de tijd genomen en hen geholpen. De man heeft toen een mooie schets van mijn gezicht gemaakt en dat aan mij cadeau gegeven. Hier spreekt zoveel waardering uit! Daar doe ik het voor.”