Dat woonstarters het in de grote steden moeilijk zouden krijgen kregen ze bij AM ruim 10 jaar geleden in de gaten. Deze trend was de aanleiding te starten met het ontwikkelen van compacte, betaalbare koop- en middeldure huurappartementen, waarbij er gedacht wordt vanuit de behoeften van deze doelgroep. Anne van Mullem, marktanalist bij de afdeling Measure van AM, publiceerde daar een boekje over. Zij vertelt er meer over en kijkt vooruit.
Meten is weten
“AM is een gebieds- en vastgoedontwikkelaar die voornamelijk in stedelijke gebieden actief is. De afdeling Measure is een intern onafhankelijk onderzoeksbureau. Daar kijken we naar trends op de woningmarkt en analyseren we verschillende data. Zo bestuderen we kwantitatieve gegevens die bijvoorbeeld afkomstig zijn van het CBS en kwalitatieve gegevens, zoals leefstijlanalyses van verschillende doelgroepen. Zo bleek ruim 10 jaar geleden dat de groep die wij ‘urban millennials’ noemen en die zich vanwege hun leefstijl het liefst in de grote stad willen vestigen een groeiende doelgroep was. Nu zien we dat die analyse klopt. De groep 25 tot 34-jarigen is op dit moment de grootste groeier in de stad. In 2030 zullen zij zelfs de grootste leeftijdsgroep in de G4 vormen.”
AM ontwikkelde verschillende projecten voor deze doelgroep. “In Eindhoven ontwikkelden wij het Student Hotel, in Utrecht het project Soho en in Amsterdam realiseerden we meerdere projecten. Bij de ontwikkeling van dit soort projecten spelen we zo optimaal mogelijk in op de behoeftes van de urban millennial. Dat doen we met digitale enquêtes, waarin geïnteresseerde kopers en huurders kunnen aangeven wat zij wensen qua gemeenschappelijke ruimtes en gedeelde voorzieningen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een wasserette, werkruimtes, een tuin, dakterras of gedeelde logeerkamers. Urban millennials willen namelijk veel meer delen dan generaties daarvoor.”
Toekomst
Gelet op de data van AM is te voorzien dat de huidige problemen voor starters tot 2030 alleen nog maar zullen toenemen. Er wordt namelijk te weinig gebouwd. Van Mullem: “Dat geldt overigens niet alleen voor millennials, ook voor de doelgroep ouderen voorzien wij in steden de komende jaren onvoldoende passend woonaanbod. Voor hen kijken we nu ook naar vernieuwende woonconcepten, waarbij bijvoorbeeld eenzaamheid kan worden tegengegaan. Steden moeten namelijk wel inclusief blijven.”
Over hoe het tekort aan starterswoningen kan worden ingelopen is Van Mullem duidelijk: “Wij proberen zoveel mogelijk geschikte plekken te verwerven. Maar we lopen daarbij vaak aan tegen belemmerende factoren, waardoor een startersproject niet altijd zomaar gerealiseerd kan worden. Een voorbeeld daarvan is het soms traditionele parkeerbeleid van gemeenten.. Zij rekenen nog met minimaal één parkeerplaats per wooneenheid, terwijl urban millennials veel minder vaak een eigen auto hebben. Zij delen die namelijk liever, of maken gebruik van andere mobiliteitsoplossingen. Het aantal benodigde parkeerplekken kan dan drastisch omlaag, waardoor er veel meer mogelijk is. In de G4 wordt er al voorgesorteerd op deze lagere parkeernormen, maar dit zou breder uitgerold kunnen worden. Gemeenten moeten ook veel kwalitatiever kijken naar hoe doelgroepen in deze tijd willen wonen en leven en aan de hand hiervan keuzes maken in beleid.”
Al beseft Van Mullem ook dat er nooit genoeg kan worden bijgebouwd om alle urban millennials in de G4 te huisvesten. “Urban millennials zullen zelf ook keuzes moeten maken. Zo behoor ik zelf ook tot de doelgroep. Ik woon nu in Nijmegen en wil heel graag in Utrecht wonen. Maar daar krijg je voor hetzelfde geld momenteel minder woongenot. Ik kies er nu dus voor om in Nijmegen te blijven.”