“Onafhankelijk advies met ontzorging blijft onze rol”

15 december 2016 Leestijd ± 4minuten
“Onafhankelijk advies met ontzorging blijft onze rol”

Wytzejan de Jong trad per 1 januari 2016 aan als CEO van De Hypotheker. Hoe kijkt hij terug op afgelopen jaar? “Wij hebben er goed over nagedacht wat ons antwoord moet zijn op de marktbeweging richting execution only.”

Met welke ambities begon u bij De Hypotheker? Is wat u afgelopen jaar hoopte te bereiken gelukt?
“Wij zijn marktleider in onafhankelijk hypotheekadvies en onze ambitie is om die positie te behouden. Dat is nog lastig genoeg, want die markt is continu in beweging. Toch slagen wij hier goed in. Wij hebben de Gouden Lotus ontvangen als beste franchiseketen op het gebied van financieel advies en daar zijn wij hartstikke trots op. Wij willen innovaties ondersteunen die de klant helpen hun hypotheekproces te vereenvoudigen. Zo zijn wij onze pilot ‘Handig’ gestart waarbij ook IG&H en Florius betrokken zijn en hebben we een ‘track & trace’ app gelanceerd waarmee consumenten kunnen volgen hoe hun hypotheekaanvraag vordert.”

Welke gebeurtenissen, zowel in het bedrijf als in de woning/hypotheekmarkt, vroegen het afgelopen jaar om bijzondere aandacht? Wat betekende dit voor het bedrijf?
“Wij zijn een winkelformule en in die formule hebben wij te maken met financieel adviseurs die fysiek aan tafel zitten met de klant. Maar ondertussen is de markt ook in beweging richting execution only, met veel nieuwe partijen die daar opduiken. Wij hebben er goed over nagedacht wat ons antwoord moet zijn op een dergelijke marktbeweging en dit hebben wij omgezet in een nieuwe serie proposities die wij de komende jaren lanceren. Hierin geven wij de zelfredzaamheid van de klant meer ruimte. De mogelijkheid om volledig ontzorgd te worden zal blijven, maar er komen ook vormen waarin de klant meer of minder zelf hoeft te doen.”

In welk opzicht lijkt De Hypotheker als organisatie op uw vorige werkgevers, ASR Bank en ASR Hypotheken? En waar juist niet?
“Een overeenkomst is dat iedereen klantbelang centraal stelt. Dat zit overal doorheen verweven, of je nu bij een bank of verzekeraar zit of bij een adviseur. Wij steken veel energie in het regelen van de beste deal voor onze klanten. Verschillen zijn er natuurlijk ook. Ik kom van een aanbieder en werk nu aan de ‘distributiekant’. Dan kijk je wel anders naar elkaar. De aanbieder biedt producten aan, met een bepaald proces. Maar als ontvanger van zo’n proces heb je te maken met meerdere aanbieders en meerdere processen. Voor ons maakt dat het lastig om heel efficiënt te acteren. Daarom zijn we nu met een aantal aanbieders in gesprek om te kijken hoe het totale proces beter kan.”

Wat is de rol die De Hypotheker volgens u zou moeten spelen, zowel in de markt voor hypotheekadvies in brede zin als voor individuele consumenten tijdens het aankooptraject van een huis?
“Onze rol als onafhankelijk adviseur moeten wij blijven behouden, waarbij we de klant ontzorgen in het proces naar de aankoop van een woning. De aankoop van een woning is een emotioneel proces, waarin waanzinnig veel gebeurt. Een stressvol traject. Hoe fijn is het dan als je dat bij ons allemaal gewoon geregeld krijgt. Desgewenst met een kop koffie erbij, met de juiste checkvragen en een controle. Veel klanten willen veel zelf organiseren, maar doordat je in elk van onze proposities een touch point hebt met een adviseur, is er toch sprake van ontzorging. De klant kan daarbij zelf kiezen hoe uitgebreid deze ontzorging dan is.”

Welke ontwikkelingen in hypotheekland baren u zorgen? En welke juicht u toe?
“Wij zien dat starters moeite hebben om aan een hypotheek te komen. Er zijn soms situaties waarbij mensen huizen huren waarbij de maandelijkse lasten hoger liggen dan wanneer ze zouden kopen. Een andere groep zijn ouderen, voor wie er allerlei haken en ogen zitten aan het kopen van een huis. Positief zijn de lage rente en het gegeven dat partijen als het Nibud kritisch kijken naar de uitgavenspatronen die mensen kunnen hanteren. Alleen stapelen bij sommige groepen, zoals starters, de regels zich op en daar lopen zij tegenaan. Over het algemeen ben ik best tevreden over hoe de markt dingen oppakt, maar de hoeveelheid regels is nog wel een punt. Deze zijn voor de consument vaak lastig te doorgronden, dus de transparantie in de markt kan nog wel beter.”

Hoe ziet u het vak van adviseur veranderen? Hoe zou De Hypotheker hier op kunnen reageren?
“Adviseurs moeten steeds meer de combinatie kunnen maken tussen online en offline informatiedienstverlening. Zij moeten afstappen van het traditionele model waarin de klant binnenkomt, zij alle benodigde informatie inkloppen in hun systeem en daar een advies uitrolt. Informatievoorziening gebeurt nu grotendeels online en misschien verandert het vak van adviseur inhoudelijk niet heel erg, maar de invulling ervan wel. De ene keer spreekt hij een klant aan zijn bureau, de andere keer per chat, telefonisch of via Skype. Dat vergt iets van zijn flexibiliteit en communicatietalent, maar het maakt het vak ook leuk en dynamisch.”


Lees ook
De doe-het-zelf-hypotheek: wel of niet aan te raden?
Dilemma

De doe-het-zelf-hypotheek: wel of niet aan te raden?

Zelf online je hypotheek regelen tegen een aantrekkelijk tarief bespaart consumenten de kosten van een hypotheekadviseur. Maar, kun je consumenten wel opzadelen met zo’n traject? Wanneer is een persoonlijk hypotheekadvies nodig en wanneer kan de consument het wel online? Chris Oosterling is salesmanager van Hypotheek24.nl, waar je hypotheken zelf online kunt afsluiten, en Tony de Jong is financieel adviseur bij HypotheekCompany Zaanstad.

De hypotheekmarkt volgens… Leon van Vliet (Intersoftware)

De hypotheekmarkt volgens… Leon van Vliet (Intersoftware)

Als leverancier van Adviesbox loopt Intersoftware mee in de frontlinie van de automatisering van een hypotheekaanvraag. Als een consument niet al te ingewikkelde wensen en eigenschappen heeft, kan hij advies en bemiddeling al compleet online afhandelen en zo een goede hypotheek afsluiten. We vroegen commercieel directeur van Intersoftware Leon van Vliet naar zijn kijk op de veranderende adviesmarkt.

Clicks of bricks?
Dilemma

Clicks of bricks?

Alleen online hypotheekadvies? Maar klanten willen graag een adviseur van vlees en bloed! Dan alleen fysieke winkels? Dan sluit je niet aan bij de trend dat klanten al veel zelf online willen uitzoeken. Voor dit dilemma staan hypotheekadviseurs. Ieder met zijn plussen en minnen. Hoe ziet de toekomst van het hypotheekadvies eruit? Dit bespreken we met Twan Cats van De Hypotheker en Chris Oosterling van Hypotheek24.

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.