“Het lijken soms wel allemaal losse flodders die de media in geslingerd worden,” vindt Pieter Bolle van Gewoon Lekker Leven. “En dat is niet altijd even handig, want klanten kunnen zo het totaalplaatje lastig overzien.”
Maar hoe beantwoord je de vragen van deze klanten?
“Op zich is het natuurlijk hartstikke goed dat mensen een beetje op de hoogte zijn van financiële zaken. Dus als de klant een vraag heeft over negatieve rentestanden, is het belangrijk om die te beantwoorden. Maar dan wel op een manier die ergens op slaat én past bij de financiële situatie van de klant.
Daar ligt ook precies de behoefte van de mensen. Die willen hun eigen financiële plaatje kunnen overzien. Dat geeft hun niet alleen de controle, maar ook een hoop rust.”
Maken mensen zich terecht zorgen?
“Ergens wel. De situatie is lastig op dit moment. Sparen levert niks op en kan binnenkort zelfs tot verlies leiden. Maar sparen wordt wel weer aangemoedigd door wet- en regelgeving. Uit beleggingen voor de langere termijn valt ruimschoots meer rendement te halen, maar dat wordt door fiscale regels juist weer ontmoedigd door de overheid.
Tel de onzekerheid over de pensioensituatie daarbij op en je hebt een redelijk complex, en niet al te florissant plaatje.”
Maar een hypotheek waar je geld toe krijgt, klinkt best aardig?
“Mocht het in Nederland ooit zover komen, dan zou een negatieve hypotheekrente vooral een hele vervelende uitwerking hebben op de pensioenen. Mensen komen dan echt van de regen in de drup.
Wel ben ik benieuwd of hypotheekverstrekkers ook hogere hypotheken gaan verstrekken als de rente negatief wordt. Immers, de financiële draagkracht wordt dan groter - in principe zouden mensen dan een hogere maandlast kunnen dragen. In de praktijk blijkt natuurlijk dat de rente binnen 10 jaar weer kan stijgen naar 3, of 4 procent dus daar zou ik als adviseur ook rekening mee houden.”
Hoe scheidt de klant nu de zin van de onzin?
“Adviseurs helpen mensen hierbij pas echt als ze op begrijpelijke wijze inzicht geven in de financiële situatie. En door mensen heel duidelijk uit te leggen dat ze een keuze hebben, zodat ze nu én in de toekomst een hypotheek en andere financiële producten hebben die bij hun leven passen. Dat helpt enorm.
Tot nu toe heb ik van bestaande klanten eigenlijk geen vragen gehad over de rentestanden. Die mensen weten allemaal waar ze aan toe zijn. En om dat zo te houden spreek ik mijn klanten sowieso één keer per jaar. Dat jaarlijkse ‘onderhoudsgesprek’ kan ik iedereen trouwens aanraden.”