Elke week bespreken we het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector met een adviseur. Deze week hebben we het met Rick Felen van HypothekenUnie in Tilburg over verkopen huurwoningen, eenverdieners en discriminatie op de woningmarkt.
“Ik heb veel klanten met verhuurd onroerend goed die nu bij mij komen voor advies. Het zijn vooral de kleine, particuliere verhuurders die twijfelen over wat zij het beste kunnen doen. Nieuwe regelgeving, zoals het afschaffen van tijdelijke huurcontracten, maakt het voor veel verhuurders minder interessant om te (blijven) verhuren. Huurders kunnen zo lang als zij willen in de woning blijven zitten, waarschijnlijk ook nog voor een lagere prijs dan voorheen doordat de verhuurders minder huur mogen vragen. Voor verhuurders die afhankelijk zijn van de huur van 1 of 2 pandjes is het daarom misschien een goed moment om te verkopen, zeker gezien de waardestijging van het onroerend goed in de laatste jaren.”
“Als je nu in loondienst bent en je haalt daar prima je inkomsten uit? Dan zou ik wat kritischer kijken of verkopen nu handig is met het oog op waardestijgingen. Mensen die hun huurinkomsten gebruiken voor hun pensioen, zitten niet per se op verkoop te wachten, maar als je echt van de inkomsten afhankelijk bent en die staan onder druk, dan kan verkopen een goede overweging zijn.”
“Dat is een hele goede vraag, want wat voor tips kun je nu meegeven? Ik roep al jaren dat je met een modaal inkomen geen modale woning kan kopen in Nederland. Zeker als je alleenstaand bent. Er zijn bijna geen betaalbare alternatieven voor alleenstaanden of starters. Denk bijvoorbeeld aan de starterslening: daar mag de koopsom in sommige gemeentes niet meer zijn dan 2,5 ton en daarvoor vind je bijna geen woning meer in Nederland. De oplossingen die er zijn, staan vaak haaks op de woningmarkt. Wonen is een primaire behoefte. Daar moet de overheid een veel grotere rol in spelen en ook verantwoordelijkheid nemen.”
“Ik hoor dit niet terug bij mijn klanten. Maar ik heb wel een grote groep Oost-Europese klanten waarbij er weleens sprake is van een taalbarrière met de verkopers. Als zij zelf gaan bezichtigen of een bod gaan doen, dan zit er wat ruis op de lijn qua communicatie. Of de klanten vullen de verkeerde gegevens in bij aanvragen. Ik merk dat voor verkopers dit soms een obstakel is, omdat het niet praktisch is voor hen. Daar ligt dan juist een rol voor de hypotheekadviseur om te bemiddelen en de klanten te helpen met de communicatie.”