Eerste fase hypotheekadvies steeds vaker digitaal

19 januari 2016 Leestijd ± 1minuut
Eerste fase hypotheekadvies steeds vaker digitaal

Nergens in Europa doet men meer bankzaken via internet dan in Nederland: 80 procent van de Nederlanders doet deze online. Maar als het om hypotheekadvies gaat, doet slechts 22 procent dit geheel of gedeeltelijk online. De rest doet het liever van A tot Z op de beproefde manier: met koffie en een handdruk, op het advieskantoor.

Bovenstaande blijkt uit een onderzoek dat IG&H vorig jaar uitvoerde onder 338 Nederlanders. Ondanks dat Nederlandse consumenten op hypotheekgebied terughoudend zijn wat betreft digitaal advies, denkt het onderzoeksbureau dat volledig hypotheekadvies op kantoor in 2020 in nog slechts 5 procent van de gevallen gebeurt. Andere adviezen zouden dan deels of volledig digitaal verlopen.

Advies via webcam
Het deels digitaliseren van advies is iets waar veel hypotheekaanbieders en -adviseurs mee bezig zijn, schreef Eigen Huis Magazine vorig jaar. Het gaat meestal om de eerste stap in het hypotheektraject: de oriëntatiefase en het aanleveren van de benodigde gegevens en documenten door de klant. In veel gevallen kan ook al de tweede fase van het traject online, door een adviesgesprek via een webcamverbinding. De derde stap, het daadwerkelijk afsluiten van de hypotheek, verloopt nog nauwelijks elektronisch.

Zelf zonder advies een hypotheek afsluiten kan overigens ook. Dit is 'execution only' en kan alleen via internet. Slechts 3 procent van de hypotheekklanten durft dit aan.


Lees ook
Terugblik eerste jaar Kop-Munt: "De kop is eraf; het smaakt naar meer!”

Terugblik eerste jaar Kop-Munt: "De kop is eraf; het smaakt naar meer!”

Kop-Munt bestaat alweer meer dan een jaar. Hoog tijd om even terug te kijken met concepteigenaar Menno Luiten van MUNT Hypotheken. Op ontwikkelingen in de markt, maar ook op het platform zelf. “We zijn trots op wat we tot nu toe hebben bereikt, maar het einde is nog lang niet in zicht.”  

De stap van bankadviseur naar onafhankelijk intermediair: Sonja den Blanken

De stap van bankadviseur naar onafhankelijk intermediair: Sonja den Blanken

Van bankkantoor naar onafhankelijk intermediair. Veel adviseurs hebben deze overstap gemaakt. Wat zijn hun bevindingen? Wat is er veranderd in hun werk? En wat zijn de voordelen voor klanten van de keuze voor een bank of een onafhankelijk intermediair? We duiken erin met Sonja den Blanken FFP, financieel adviseur bij Hypotheek Visie Hilversum.

Bennie de Jong: “Waarom is hypotheekadvies altijd in onbegrijpelijke taal?”

Bennie de Jong: “Waarom is hypotheekadvies altijd in onbegrijpelijke taal?”

Het jargon van de hypotheekwereld is niet altijd even begrijpelijk voor consumenten. Al helemaal niet als zij nooit eerder een huis hebben gekocht, meent Bennie de Jong, eigenaar van SpaaQ. Daarom richt SpaaQ zich puur en alleen op starters: “We vonden dat het tijd was voor vernieuwing in de hypotheekbranche”, vertelt De Jong. “Daarom hebben we het hele proces aan banden gelegd en een snel en effectief proces voor de starter gecreëerd.” 

Adviseurs zien rente niet dalen

Adviseurs zien rente niet dalen

Hoewel de vaste hypotheekrentes de afgelopen week heel licht daalden, voorzien hypotheekadviseurs geen grootschalig einde van de rentestijgingen. Dat blijkt uit een poll onder de bezoekers van deze site. 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.